Max Factor er den make-up, som Hollywoods make-up kunstnere bruger. Sådan er historien bag Brandet, og vi har alle fået det af vide mange gange i tv-reklamer.
Men nu er det åbenbart ikke mere den amerikanske detailhandels make-up mærke. Ifølge Advertising Age er det 97-årige mærke med en global omsætning på ca. 2,5 mia. kr. blevet fjernet fra 16.000 ud af 26.000 butikker. Ud af de 10.000 tilbageværende butikker med Max Factor er de 7000 mindre butikker og de 3000 WalMarts og det betyder ifølge bladet, at produktionen ”blot skal holdes i gang i fire minutter efter at have klaret WalMart”.
En talsperson for P&G siger til bladet, at MaxFactor er dimensioneret til en form for niche-strategi, men Advertising Age konstaterer, at ingen ”marketing-snak” kan dække over, at Brandet har store udfordringer. Den globale position med 60 pct. af sin omsætning uden for USA (positionen er stærk i England og Japan) er det, der kan sikre overlevelsen. fin