En million bøger. Så mange har McDonald’s nu uddelt til danske børnefamilier via Happy Meal Readers-kampagnen, som fastfoodgiganten tidligere er blevet belønnet med priser for ved såvel Danish Digital Award som Advertising Effectiveness Award.
Det oplyser McDonald’s i en pressemeddelelse.
Kampagnen, der har gjort det muligt for børn at vælge mellem at få en bog eller et stykke legetøj serveret sammen med sit Happy Meal, har haft X Factor-værten Sofie Linde som frontfigur.
– Jeg husker de aftener, hvor min mor læste bøger for mine søskende og mig, inden vi skulle i seng, som noget af det bedste. Jeg synes, at det er et fantastisk initiativ, at McDonalds bidrager til at fremme de danske børns læselyst, siger hun i pressemeddelelsen.
Dermed henviser hun til en undersøgelse, foretaget af analysefirmaet Moos-Bjerre, der er baseret på et repræsentativt udsnit af 1.037 danske børnefamilier.
Den indikerer, lyder det i meddelelsen, at initiativet “når ud til grupper i samfundet, som ofte er underrepræsenteret i andre læsningsrettede indsatser”.
”Enormt tilfredsstillende”
Marie Hürdum, kommerciel direktør, McDonald’s Danmark, kalder kampagnens resultater for ”enormt tilfredsstillende”:
– Kampagnen har været et stort sats for os, og vi opfatter denne milepæl som et stort skulderklap og en tilskyndelse til at fortsætte med at tilbyde bøger, siger hun i meddelelsen.
McDonald’s Danmark har samarbejdet med reklamebureauet NORD DDB CPH og mediebureauet OMD om Happy Meal Readers-kampagnen.