– For mediabureauerne er der ikke prestige i at købe reklamer på tekst-tv. Derfor anbefaler de ikke mediet, selvom det rummer mange muligheder for en god og billig responsrate. Vurderingen kommer fra Lars Hjørne, direktør for TvDanmark Interaktiv, hvor man udover at lave hjemmesider for SBS’ tv- og radiokanaler også sælger andre interaktive reklameformer bl.a. reklamer til tekst-tv.
Han nævner en reklamekampagne for Skousen Husholdningsmaskiner, som fik en bedre responsrate ved at bruge tekst-tv end med kuponkataloger. Kontaktprisen blev 40 procent billigere i forhold til kuponannoncering. Skousen Husholdningsmaskiner købte to tekst-tv sider, en hovedside og en bladreside, hos TvDanmark. På hovedsiden blev der vist aktuelle tilbud og på den efterfølgende bladreside beskrev man handelsbetingelserne. På begge sider var der henvisninger til et gratis telefonnummer og en webadresse. Kampagnen, som blev forstærket med ti bannere, som henviste til tekst-tv siden eller til telefonnummeret, gav 60 procent flere henvendelser end forventet af firmaet. Skousen Husholdningsmaskiner vil dog ikke oplyse, hvad deres forventninger var.
BEDRE KONTAKTPRIS END TV 2
Men TvDanmark har også haft gode resultater med kontaktprisen på tekst-tv i forhold til konkurrenterne. I efteråret deltog TvDanmark i en test med TV 2, som havde det formål at klarlægge de to tv-stationers evne til at skabe respons for en teleannoncør, som ønsker at være anonym. Der blev oprettet to telefonnumre som registrede antallet af opkald. Testen var baseret på, at hver tv-station gennemførte to kampagneuger, hvor første uge bestod af søgbare sider, mens anden uge også bestod af bannerhenvisninger. Selvom antallet af bannere var forskellige for de to kanaler blev kontaktprisen for TvDanmarks vedkommende kun næsten en tredjedel af prisen hos TV 2.
– Selvom vi gang på gang kan præstere den slags resultater kan mediabureauerne ikke se fordelen i at reklamere på tekst-tv, siger han.