Procter & Gamble (P&G) har skruet op for marketinginvesteringerne under coronakrisen, mens eksempelvis Coca-Cola har skåret kraftigt ned.

Det skriver fagmediet Digiday, efter at have analyseret de seneste finansielle rapporter fra de 10 virksomheder, der ifølge en opgørelse fra RECMA brugte flest marketingkroner i 2018.

Opgørelsen viser følgende om verdens fem største annoncører:

Procter & Gamble:

Verdens største annoncør øgede sit marketingspend med knap to procent i årets første kvartal, hvor selskabets organiske salg steg med syv procent.

Unilever:

Selskabet har fastholdt sit marketingspend, men flyttet investeringerne væk fra eksempelvis outdoor til ”områder med stærk ROI”, som Alan Jope, Unilevers CEO, ifølge Digiday, forklarede, da han præsenterede selskabets resultater for første kvartal 2020.

L’Oréal:

Selskabets salg faldt med næsten fem procent i årets første kvartal i takt med, at butikker verden over lukkede ned. Selskabets har derfor skruet ned for marketinginvesteringerne i traditionelle kanaler på kort sigt, men har samtidig øget eCommerce-investeringerne.

Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen:

Bilgiganten har måttet notere sig store fald i salget i takt med, at bilforhandlere holder lukket, og forbrugerinteressen er minimal. Eksempelvis har Renault skåret så meget ned på marketing, bilbrandet har kunnet, og det forventes, ifølge Digiday, at fortsætte i årets andet kvartal.

Amazon:

E-handelsgiganten har oplevet massiv vækst under coronakrisen, og har også skruet kraftigt op for marketinginvesteringerne. Dog har selskabet, ifølge Digiday, investeret mindre i markedsføringen af ”ikke væsentlige” produkter.

Endelig skal det nævnes, at læskedrikgiganten Coca-Cola også har lidt under krisen, da eksempelvis barer, restauranter og biografer har holdt lukket. Allerede i marts meldte Coca-Cola derfor ud, at al reklame blev sat på hold.

Du kan dykke dybere ned i Digidays kortlægning her.