TV 2, JP/Politikens Hus, Berlingske Media, Børsen, Jysk Fynske Medier og Sjællandske Medier er i luften med en ny reklameplatform, Publisher Platform, der første gang blev annonceret planer om i november 2019.

Det fremgår af en pressemeddelelse.

Dengang var arbejdstitlen Publicistplatformen, og det var TV 2, JP/Politikens Hus og Berlingske Media, som stod bag initiativet.

Siden er yderligere tre mediehuse kommet med på den digitale reklameplatform, der er sat i verden for at flytte annoncekroner væk fra store udenlandske giganter og over til danske mediehuse.

– Med den store tilslutning til Publisher Platform kan vi nu tilbyde et virkelig stærkt, dansk alternativ til Facebook og Google, siger Kenneth Brenøe, Head of Digital Sales & Digital Ad Development hos TV 2 og formand for den forening, der står bag platformen, i meddelelsen.

Han fortsætter:

– Sammen repræsenterer vi en dækning på mere end 90 pct. af den danske befolkning over 15 år.

Fik en varm modtagelse

Planerne om den nye platform blev taget varmt imod fra såvel annoncør- som bureauside herhjemme.

Eksempelvis kaldte Dansk Annoncørforenings adm. direktør, Holger Wilcks, initiativet for ”mega positivt” ved annonceringen i november 2019.

– Det er jo i alles interesse, at vi har økonomisk sunde medier herhjemme, så hvis dette kan være med til at flytte flere annoncekroner ind i mere transparente annonce-miljøer, så er det som udgangspunkt positivt, sagde han til Markedsføring 28. november 2019.

Og så sent som den 24. september fremhævede Jonas Vahr, COO i mediebureauet Calibrate, i et debatindlæg i Markedsføring, at Publisher Platformen tilbyder kontekstuel målretning og mediernes egne data, hvilket er i tråd med tidens krav, hvor brugen af tredjepartscookies til målretning af annoncer er stærkt udfordret.

– Dermed bliver både annoncørernes og mediernes egne førstepartsdata et vigtigt element, når man fremover skal målrette og eksekvere digitale kampagner, skrev han.

En løsning på cookie-udfordringen?

Netop den kontekstuelle målretning fremhæves også i pressemeddelelsen om platformen, der ikke benytter sig af cookies til dette formål.

I stedet køber man ind i den særlige indholdskontekst, der, lyder det i meddelelsen, ”matcher ens brand eller kampagnebudskab”.

– Kontekstuel målretning løser den aktuelle udfordring med, at flere og flere brugere siger nej tak til cookies, hvilket reducerer annoncørernes dækning ved traditionel målretning ganske betragteligt, siger Dorthe Bjerregaard-Knudsen, koncerndirektør i JP/Politikens Hus og bestyrelsesmedlem i foreningen bag platformen, i meddelelsen.

Hun fortsætter:

– Kontekstuel målretning fungerer på tværs af alle devices og begrænses ikke af ITP (Intelligent Tracking Prevention, red.), hvilket igen styrker bredden i dækningen ved indkøb på platformen.

Facts om Publisher Platform:

  • Den digitale reklameplatform drives af en non-profit forening.
  • Hvert deltagende medie varetager fortsat selv sine egne salgsaktiviteter, og der oprettes ikke et fælles salgsteam på tværs af medierne.
  • Men platformen er fælles, og det samme er kravene til kvalitet og transparens.
  • På Publisher Platform går hver krone, der investeres, ubeskåret til annonceindkøb, oplyses det i en pressemeddelelse udsendt i forbindelse med lanceringen.

Tilpasset en cookieless fremtid

Den nye reklameplatform fra de danske mediehuse er baseret på annonceteknologi leveret af AdTech-selskabet Xandr, mens platformens bookinginterface er udviklet af nexta.io.

Platformen skal, ifølge meddelelsen, være så enkel at bruge, at ”et indkøb kun kræver fire trin”.

– Vi er virkelig stolte over at levere fundamentet for denne banebrydende løsning i det digitale annoncemarked, siger Katie Blair, Director Northern Europe, Xandr, i pressemeddelelsen.

Hun fortsætter:

– De danske mediehuse er med denne lancering forgangseksempler i Europa i forhold til at vise vejen i en cookieless fremtid og mod genskabelse af den transparens, som alle taler om, er gået tabt. Den strategiske klarhed er fastholdt hele vejen gennem udviklingsprocessen, og her lanceres virkelig en ny måde at tilbyde annonceindkøb på.

Du kan selv tjekke den nye reklameplatform fra de seks danske mediehuse ud her.