Mediebureauernes samlede medieinvesteringer faldt med fem procent i første kvartal af 2020 sammenlignet med første kvartal i 2019.
Det viser de nyeste tal fra Kreativitet & Kommunikations Mediaindex.
I en meddelelse hedder det, at ”medieindkøbet på outdoor, TV og andet digital faldt med fire procent, mens medieindkøbet på radio voksede med 25 procent.”
Brancheorganisationen oplyser dog, at marts-omsætningen formentlig er kunstig høj på grund af måden, der faktureres TV-bookinger.
Kreativitet & Kommunikations CEO, Tine Aurvig-Huggenberger, forklarer også, at ”kampagner aflyses, rykkes eller i bedste fald justeres ude hos bureauerne som følge af ændring af brugen af marketingkanaler i et karantæneramt land.”
– Så min forventning er, at vi først vil begynde at se de reelle konsekvenser af COVID-19 i april og maj. Andet kvartal vil særligt ramme bureauernes reklameomsætning hårdt, mens det forhåbentlig begynder at lysne i tredje og fjerde kvartal, siger Tine Aurvig-Huggenberger i en skriftlig kommentar.
Hun tilføjer:
– Den udvikling vil vi følge tæt her hos Kreativitet & Kommunikation.