Striden mellem MetroXpress og Berlingske-koncernen er blevet optrappet i dag. MetroXpress har indsendt en klage til Konkurrencestyrelsen. Avisen mener, at Berlingske-koncernen med sin prispolitik er i konflikt med Konkurrenceloven.
Berlingske præsenterer på mandag en konkurrent til MetroXpress under navnet Urban, og Svenn Dam, der er bestyrelsesmedlem i MetroXpress, har tidligere udtalt sig kritisk om den prispolitik, som Berlingske har spillet ud med. Det er bl.a. meget betydelige combi-rabatter til annoncører, som anvender Urban sammen med andre af Berlingske-koncernens produkter, der har påkaldt sig opmærksomhed.
– Jeg kan bekræfte, at vi har klaget over de prisstrukturer, som Berlingske har spillet ud med. Vores rådgivere mener helt klart, at de bruger deres dominerende stilling på markedet i strid med konkurrenceloven, og derfor har vi bedt Konkurrencestyrelsen tage stilling til spørgsmålet, siger Svenn Dam.
Hos Berlingske Tidende tager MetroXpress klage til Konkurrencestyrelsen med sindsro.
– Det er lidt svært at forholde sig til det helt konkret, da vi ikke kender indholdet af klagen endnu, siger Lasse Bolander, direktør i Berlingske og ansvarlig for Urban-projektet.
– Netop nu er der meget fokus på de konkurrenceretslige regler, og derfor har vi selvfølgelig også overvejet, om det ville være i strid med loven at lave fx combi-rabatter, siger Lasse Bolander, der afventer en evt. henvendelse fra Konkurrencestyrelsen.
Han forstår ikke MetroXpress’ problem omkring combirabatter og deres beskyldning om markedsdominans.
– For det første er det helt normalt at have combirabatter, for det andet kan ikke se at vi har en markedsdominans. Det kommer an på, hvor stort man mener at annoncemarkedet i Købehavn er. Her har vi ikke en dominerende stilling, siger han
jür/fin
fin