”I en familie gør vi meget for hinanden. Men gør vi nok med hinanden?”

Sådan lyder speaket i en ny kampagne fra skirejsebureauet Højmark Rejser, som i stedet for taktisk puddersne og høj sol har valgt at gå en anden vej.

Det gør man i samarbejde med sit nyvalgte bureau Sylvester Hvid & Co., som foreslog rejsebureauet at italesætte et problem i kernemålgruppens hverdag: 

At mange familier tilbringer meget tid sammen og gør meget for hinanden – men uden rigtig at være til stede og værdsætte den tid, man har sammen. 

– Hos Sylvester Hvid & Co. blev vi præsenteret for et kommunikationsunivers, som tog fat i noget aktuelt for tiden. Og som samtidig rørte ved vores brands fundament, siger Jesper Merrild, koncernmarketingschef for SkiGroup A/S, der ejer Højmark Rejser. 

Kalder på respekt

Kampagnen lanceres på et tidspunkt, hvor mange brancher – herunder ikke mindst rejsebranchen – er hårdt ramt af coronakrisen. 

" Det bør glæde alle, der tror på marketing som en investering.
Kenneth Hansen | adm. direktør | Sylvester Hvid & Co.

Ferierejser er med andre ord ikke det, der lige står øverst på to do-listen. Hverken for danskerne eller for andre nationaliteter. 

– Vi så ind i et efterår, hvor vi skulle konkurrere med hele oplevelsesindustrien – og ikke kun andre rejsebureauer, siger Jesper Merrild og tilføjer:

– Alle virksomheder manglede omsætning, grundet corona lockdown, som skulle hentes her i efteråret. Derfor havde vi et behov for at skabe noget kommunikation, som skar igennem larmen og differentierede os.

Og Kenneth Hansen, adm. direktør, Sylvester Hvid & Co., mener, at Højmarks Rejsers beslutning kalder på respekt:

– I en tid hvor mange fristes til at skære i budgetterne, og hvor marketing er under pres for at levere på kortsigtede mål, så er det da super-inspirerende at møde en virksomhed, der har modet til at investere i det langsigtede brandarbejde, siger han.

Kenneth Hansen tilføjer:

– At det så endda sker i en branche, der om nogen er hårdt ramt, bør glæde alle, der tror på marketing som en investering. 

Opfordrer til fællesskab

Hos Sylvester Hvid og Co. fortæller Creative Lead, Neela Menik, at man kreativt har taget udgangspunkt i, at man som familie gør meget for hinanden i hverdagens rutiner – nærmest pr. automatik:

– Og så er det jo skønt at have en anden form for familietid sammen på ferien, hvor vanerne brydes. Men man kommer ikke nødvendigvis tættere på hinanden, bare fordi man rejser væk sammen, siger hun og tilføjer:

– For når vi ligger og læser sammen, men på hver vores liggestol, er vi lige så passive og isolerede fra hinanden som derhjemme på sofaen. 

Neela Menik peger derfor på, ”at det smukke ligger i generelt at opfordre familier til at gøre mere med hinanden”:

" Vi så ind i et efterår, hvor vi skulle konkurrere med hele oplevelsesindustrien
Jesper Merrild | koncernmarketingchef | Ski Group/Højmark Rejser

– Det gælder både på ferien – hvor aktive ferier jo kan noget helt særligt – men også i almindelighed, siger hun.

Alle gør det samme

Hos Højmark Rejser siger koncernmarketingchefen, at det i øvrigt ikke kun er coronakrisen, der har været medvirkende til, at skirejsebureauet har valgt at ruske op i marketingstrategien.

Det handler også om, at ”alle de store etablerede rejsebureauer har meget det samme produkt og kommunikerer det ret ens.” 

– I næsten 10 år har vi kommunikeret, at ”Vi har egne hoteller, danske guider og egne fly” pakket ind i et visuelt univers, der følelsesmæssigt illustrerer produktet og taler ind i børnefamiliernes minder, siger Jesper Merrild og tilføjer:

– Det gør alle de andre bare også … Det er ikke længere unikt, at man har ejerskab af hele værdikæden. Så derfor er det stærkeste catch i denne nye kampagne dybden. Og at det adskiller og differentierer os. 

Ambitionen er derfor også, at den nye kommunikation skal være med til at positionere skirejse-brandet ”tungere i skirejse-køberens bevidsthed”. 

Se Højmark Rejsers nye film her. Shoot Happens har produceret.