Kort efter at corona-krisen for alvor begyndte at sende chokbølger gennem store dele af dansk erhvervsliv, vurderede Martin Ove Rasmussen, nordisk CEO for det integrerede bureau Mindshare, at det ville blive til et fald på toppen på mellem 10 og 15 procent i 2020, men helt så galt ser det ikke ud til at gå.

– Lige nu trender vi faktisk foran sidste år, som i sig selv var et rigtigt flot resultat, oplyser Martin Ove Rasmussen, der gør status for det integrerede bureau godt syv måneder efter det historiske pressemøde i marts med statsminister Mette Frederiksen, der førte til, at store dele af det danske samfund lukkede ned.

Mindshare tilpassede sig corona-situationen med blandt andet en lønnedgang på 10 procent i ledelsen, og en tilsvarende (frivillig) ordning for de øvrige medarbejdere i bureauet.

– Jeg er pavestolt af vores medarbejdere. Man siger jo, at det er i kriser og modgang, man vokser og lærer hinanden rigtigt at kende. Her må jeg bare sige, at jeg har fået bekræftet det, jeg hele tiden har troet på. Vi arbejder agilt og integreret, og det er virkelig en holdindsats, som vi alle skal være stolte af, siger Martin Ove Rasmussen.

Og selvom året også ”har budt på knubs” og ”en ny normal for de fleste virksomheder”, så mener han, at bureauet har demonstreret ”en god grundform” og ”evne til at tilpasse sig en ny situation”.

Nye kunder i butikken

Mindshare har i perioden blandt andet vundet det nordiske PR-budget for Moët Hennessy, mediebudgettet for Gyldendals nye streamingtjeneste Chapter samt udviklet en ny brandplatform for Ilse Jacobsen.

Dertil er LG og Spotify blevet føjet til listen over nye kunder.

Martin Ove Rasmussen mener, at æren for kundetilgangen i vid udstrækning skal tilskrives Mindshares “integrerede full-service set-up”.

– Vi kan spille med hele marketingpaletten, og kundernes behov ændrer sig jo i væsentlig grad i en krisesituation, siger han og fremhæver, at “det kræver erfarne og motiverede medarbejdere, som hurtigt kan omstille sig”.

– Og det bekræfter vores seneste tilfredshedsmålinger, både blandt medarbejdere og kunder, som når en all-time high, siger han.

14 nye Mindshare-medarbejdere

Martin Ove Rasmussen kan også fortælle, at Mindshare har udvidet medarbejderstaben med 14 personer i løbet af coronakrisen. De er ansat i såvel den kreative som den digitale del af bureauet samt i finans og i marketing.

Desuden har Mindshare fået seks nye aspiranter, henholdsvis tre praktikanter og tre studentermedhjælpere.

Artiklen fortsætter under billedet

Her ses et udpluk af de nye Mindshare-medarbejdere. Bagerste række (venstre til højre): Laura Gry Lindholdt (Creative), Daniel Grabow Jensen (Marketingkoordinator), Cæcilie Nagy (Search specialist). Forreste række (venstre til højre): Michelle Husen (Creative), Natasha Lohse (Kommunikationspraktikant), Victoria Møller (Kommunikationspraktikant), Kamillia Højby Si-Salah (Kommunikationsassistent) og Katrine Hermansen (Search Planner)

Overskud på pro bono-kontoen

Og selvom corona-krisen har kradset, så har Mindshare valgt at holde fast i at hjælpe NGO’er og organisationer med pro bono arbejde.

I år har Mindshare således indgået et samarbejde med den globale NGO Think Equal, der har til formål at eliminere diskrimination og ulighed i verden gennem uddannelse af børn i forskolealderen.

Blandt NGO’ens faste støtter tæller kendte opinionsdannere som bl.a. skuespillerne Helen Mirren, Susan Sarandon og Meryl Streep. I den kommende tid arbejder Mindshare med udviklingen af en brandplatform for NGO’en.