Vi var en del, der bed negle den 21. april. Hvordan ville Googles nye algoritme føre os ikke-mobil-optimerede dinosaurer hen på kirkegården?
Hvorfor mærkede vi ikke et MobileGeddon, når nu en lang række kloge-Åger truede med et Google-skabt Armageddon?
– Fordi Google ikke er sat i verden for at skabe et Armageddon for nogen. Mobil er uhyre vigtigt for vores brugere i øjeblikket, og derfor skal det have fokus, også fra virksomhederne, men pressen har nok gjort en større sag ud af den 21. april, end historien kan bære, siger Thomas Bering, Head of Performance hos Google Nordics.
Hvad skal vi så tro på?
– Google skal bidrage til, at relevant information når hurtigst muligt ud til forbrugerne, og i en tid, hvor flere og flere bruger mobilen til at søge informationer, er mobil-optimering ét blandt flere kriterier, vi anvender.
Forklar?
– Forklaringen på, at vi gør, som vi gør, er simpel nok: Man skal ikke kunne mobil-optimere dårligt indhold højere op i Google-søgningen. Kvaliteten af content er stadig hoved-parametret for placeringen.
– Men læsbarhed er også en kvalitet, og derfor er mobil-optimering med til at skabe kvalitet for forbrugerne. Det er bare meget langt fra den eneste kvalitet, og vi vil gerne være så fair som mulig. Men summa summarum: Kvaliteten af indholdet på sites er klart den vigtigste begrundelse for at ligge højt i søgningen, slutter Thomas Bering.
Det er nok også vigtigt at fastslå, at Google ikke indfører statiske forandringer i søge-algoritmen. Den videreudvikles løbende, og derfor ser folkene bag algoritmen hele tiden på, hvad man kan gøre for, at forbrugernes søgninger er bedst mulige – for forbrugerne.