”Jeg græder som et lille barn. Altså jeg har aldrig grædt på den måde, hverken før eller siden, fordi det var så frygteligt.”

23-årige Nana fortæller i en knapt tre minutter lang video sin historie om at få delt sine nøgenbilleder på hele sit gymnasium. 

Hun optræder nøgen, men med et beskyttende udvisket ”lag” hen over bryster og underliv, mens hendes dybt personlige oplevelser bid for bid rulles ud til seerne, og vi får indblik i, hvordan hun undervejs har følt både skam, skyld, frustration og vrede.

Den barske historie udspiller sig ikke i en ny ungdomsserie på Netflix, men i en TV 2 ECHO-video, der er udgivet i samarbejde med teleselskabet Telenor.

Samarbejdet består af flere film, alle med personlige fortællinger om digitale krænkelser og deres konsekvenser, og det er TV 2 Branded Content og TV 2 ECHO, der med redaktionel frihed har lavet videoerne. Projektet er skabt i samarbejde med bureaupartnerne Drum CPH og OMD.

Hos Telenor, der er er medafsender af videoerne via en samarbejdsaftale med TV 2 Branded Content, siger Anders G. Holvøe, Head of Marketing & Digital, at Telenor har en klar og logisk rolle at spille, når det gælder netsikkerhed.

Anders G. Holvøe, Head of Marketing & Digital, Telenor. Foto: Fra LinkedIn.

Loyalitet er vigtig 

”Digital sikkerhed ligger naturligt til os som teleselskab. Det er os, der sælger og leverer den connectivity og de devices, der gør, at du og jeg kan agere på nettet,” siger Anders G. Holvøe til Markedsføring og tilføjer:

”Derfor har vi også både en interesse og en rolle at spille når det kommer til at øge sikkerheden og trygheden for vores kunder. Vi ønsker at vores kunder har friheden til at turde prøve nye ting af og trygheden til at gøre det .” 

Konkret lancerede Telenor i foråret en ny service, der fik navnet ”Netsikker”.

Produktet er en del af selskabets privatabonnementer og giver – via forsikringsselskabet Help – adgang til blandt andet rådgivning, advokathjælp og psykologhjælp, hvis man krænkes digitalt.

Dengang fik nyheden følgeskab af en TV-kampagne, skabt af & Co., og den skulle sikre kendskabet til det nye produkt, mens den nye indsats har til opgave at kvalificere budskabet om, hvordan man får hjælp. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Thomas fortæller i en ny film, produceret af TV 2 ECHO og med Telenor som medafsender, om at få stjålet sin identitet – og få oprettet falske profiler i sit navn. Foto: PR.

Men som teleselskab skulle I så ikke hellere fokusere på at drive en forretning, sælge abonnementer og tjene penge?

”Det skal vi selvfølgelig også. Det er jo heller ikke sådan, at vi ikke kommunikerer taktisk. Det er et forsøg på at bryde med den disciplin, der har præget telebranchen i mange år, som basalt går ud på at køre aggressive prisfokuserede kampagner og dermed stjæle kunder. Vi tror mere på, at vi skal bygge en forretning og skabe vækst ved at gøre de rigtige ting for vores kunder i stedet for hele tiden bare at jagte nye kunder,” siger Anders G. Holvøe og tilføjer:

”Vi er mere optaget af at lancere værdiskabende initiativer i stedet for bare lave priser.”

Branche med tradition for adfærdskommunikation

Budskaber om at opføre sig ordentligt er som sådan ikke ny i telebranchen.

Allerede tilbage i 2012 gik Telia-ejede Call Me ud med et reklameunivers, hvor man under sloganet ”Tal Ordentligt” adresserede dårlig verbal adfærd i en serie af kampagneeksekveringer.

Den første kampagne vakte stor opsigt både herhjemme og internationalt og vandt bl.a. prisen som Årets Bedste Reklamefilm ved The True Award 2012, og sommeren efter en bronze-løve ved VM i reklame i Cannes.

Selv har Telenor tidligere også kørt et kampagneinitiativ mod digital mobning. Det gjorde selskabet i 2016, hvor kampagnen #Digitalpænt gik i luften.

Et initiativ, der siden blev til en skolekonkurrence, hvor en af vinderklasserne fik idéen til en app, der kunne ændre grimme beskeder til søde beskeder.

Også TDC Group har taget initiativer i samme retning.

Så sent som sidste år lancerede man en kampagne i samarbejde med Børns Vilkår. Her lå fokus dog på en anden digital problemstilling: At forældre skal huske at tage deres børn med på råd, hvis de vil dele billeder af børnene på sociale medier.

Vil være endnu stærkere på sikkerhed

Om målsætningen med den nye kampagne siger Anders G. Holvøe, at man forventer at løfte awareness yderligere og styrke forbindelsen mellem Telenor og Netsikker-produktet. 

”Vi vil gerne nå dertil, at endnu flere tænker Telenor, når det handler om et sikkert digitalt liv,” siger han.

Effekttal fra første del af kampagnen, der startede i april, tyder på, at Telenor er godt på vej.

Om Telenor

Telenor har i Danmark rødder tilbage i Sonofon, der blev født i 1991 efter monopolbruddet på det danske telemarked.

I midt-90’erne var brandet i sine reklamer kendt for sine Sonofon-piger.

I 2000 køber norske Telenor Group GN Store Nords ejerandel på 53,5 procent af Sonofon.

Året efter, i 2001, får Sonofons reklameunivers, Polle fra Snave, fra Wibroe, Duckert & Partners succes og sætter både den lille sydfynske by – og Sonofon – på Danmarkskortet.

I 2009 forsvinder Sonofon-navnet. Fremover er brandet også i Danmark Telenor.

I dag har Telenor omkring 1,7 millioner mobilkunder i Danmark.

Selskabets markedsandel ligger på godt 20 procent.

I 2020 landede Telenors danske forretning en omsætning på 3,8 milliarder kroner og et driftsoverskud før af- og nedskrivninger på én milliard kroner.

”Målinger fra Voxmeter og GfK viser, at 47 procent forbinder Telenor med udsagnet ”Giver mig et sikkert digitalt liv”. Det er højest blandt alle teleselskaber,” fortæller han.

Han oplyser videre, at første del af kampagnen også har vist fine resultater på andre parametre:

Online post test af første Netsikker-film viste således en Awareness Score på 10, med et benchmark på fem, og en Engagement Score på 10, også her er benchmark fire.

Men tallene må gerne komme endnu højere op nu.

”Det er klart. Vi måler løbende på de nævnte parametre, og det er vigtigt for os ikke bare at fastholde positionen på netsikkerhed, men også at styrke den. Men vi ved også, at det er et langt sejt træk,” erkender Anders G. Holvøe.

Unge, ja. Men generelt bred målgruppe

De fem nye videoer, som TV 2 ECHO har produceret, er ude på tv2.dk, Facebook, Instagram, YouTube og TV 2 PLAY – plus Telenors egne platforme og sociale medier.

Hvorfor har I ikke valgt en klassisk reklamebureau-tilgang denne gang?

”Fordi vi havde lyst til at gå lidt anderledes til værks, end vi normalt ville gøre. Prøve at se, hvad et anderledes format kunne give os. Så vi er glade for at se, at de nye film allerede skaber et højt engagement,” siger Anders G. Holvøe.

Det er de unge, I gerne vil have fat i her?

”Det er klart, at TV 2 ECHO kan noget i forhold til de yngre målgrupper, og jeg vil da heller ikke lægge skjul på, at det er en af årsagerne til, at vi prøver det her format af. Og ja, vi vil gerne tale med de unge,” siger Anders G. Holvøe, der dog tilføjer:

”Men når det så er sagt, så er målgruppen for den samlede kampagne bred. Derfor vil du også stadig se vores TV-reklame, omend i en nyklippet version. Det er jo ikke kun unge, der oplever digitale overgreb.” 

Se to af de nye film her.

Artiklen er opdateret klokken 14.48 den 02/09-2021: Markedsføring har tilføjet til artiklen, at TV 2 ECHO har produceret filmene med redaktionel frihed, og at Telenor er medafsender af videoerne via en samarbejdsaftale med TV 2 Branded Content, efter TV 2 og Telenor er vendt tilbage til Markedsføring med oplysningerne.