KOMMENTAR: For et par måneder siden brugte jeg 2 minutter af mit liv på at installere en ad blocker i min Chrome browser – og jeg har ikke set mig tilbage siden.

Oplevelsen ved at surfe rundt på nettet er blevet uovertruffen – loading tider er blevet betydeligt hurtigere, æstetikken er fantastik (selv hos formiddagsaviserne) og videoer afspilles med det samme – derudover undgår jeg at blive forfulgt af diverse ad trackere herfra og til Rom.

Men er det bare mig eller er ad blocking blevet mainstream – og i så fald hvor er diskussionen?

Faktum er, at de seneste estimater fra b.laAdobe og GlobalWebIndex viser, at antallet af ad blocking brugere globalt set snart overstiger 200 mio. og med en stigning på 41% det seneste år er det et fænomen, som kun bliver mere centralt.

Og Danmark er endda et af de lande, hvor ad blocking er mest udbredt – ifølge den seneste rapport fra Adobe for Q2 2015 er ad blocking penetrationen i DK på hele 23% – dvs. næsten hver fjerde dansker ser aldrig online reklamer.

Hvor er debatten?

Som Harvard Business Review skrev for en måneds tid siden, så bliver debatten om ad blocking stadig mere polariseret og skinger mellem dem, der mener at ad blocking er internet pirateri og dem, der mener, at online reklamer efterhånden er blevet så påtrængende og forstyrrende, at det går ud brugeroplevelsen.

Samme tendens gør sig gældende for mobil. For eksempel er der på det seneste opstået rygter om at Apple vil supportere ad blocking software i Safari browseren (for at øge brugeroplevelsen?) i forbindelse med deres nye iOS9 opdatering. Dette har ifølge AdAge fået utallige reklamebosser til at gå i selvsing.

Hvorom alting er, så kan man blot konstatere, at den totale mangel på diskussion og fokus på ad blocking herhjemme, hverken gavner reklame- og medieindustrien eller for den sags skyld annoncørerne – alt imens der hver dag er endnu flere danskere, der bruger 2 minutter af deres tid på at installere et ”nej tak til online reklamer”.