“Have fun, fun fun – ’cause you are a long time dead”

Med en let omskrivning af et skotsk ordsprog ville David Ogilvy minde Ogilvy-ansatte om vigtigheden af at have det sjovt, når man arbejder. Nelly Andersen havde det sjovt OG hun arbejdede. Hårdt. Men nu er hun død. 

Mit (Lars Gardan) første møde med Nelly var i Markedsføring, hvor hun lå hen over et dobbeltopslag, og startede diskussionen om segmenter, kontra det at skrive personligt og individuelt til uendeligt mange mennesker.

Det daværende Ogilvy & Mather Direct, som hun var leder af, kunne håndtere segmenter til fingerspidserne.

Så hun svarede: ”Hvem vil betale for flere millioner kombinationsmuligheder, når man kan klare sig med fire segmenter?” Dygtigt, klogt og ganske overbevisende.

Og hun kunne det: Være dygtig og overbevisende, på sin meget direkte facon.

Efter hun flyttede fra Danmark og blev chef for hele Ogilvy i Sverige delte hun velvilligt af sin viden om kulturforskellene mellem svenskere og danskere, så Ogilvy kunne blive et stærkt og velfungerende nordisk set-up.

Næste skridt var at lede RMG Connect EMEA, et parallel-bureau til OgilvyOne under WPP.

Men inden for 5 år var hun tilbage under de røde Ogilvy-faner; Som Executive Vice President for OgilvyOne og hun fik med tiden titler som Chief Client Officer og Executive Partner i Ogilvy.

De sidste mange år stod hun i spidsen for store dele af Ogilvy’s forretning i først London og til sidst New York. 

Nellys internationale topjobs kom ikke af sig selv.

Ja, hun var knivskarp og arbejdede mere end de fleste. Men hun festede også mere end de fleste og med alle, der kunne holde trit. Hun havde en evne til at være 120 procent til stede. I en samtale, i et møde, i en bar.

Nelly interesserede sig brændende for mennesker og så havde hun en helt særlig forståelse for, hvordan man driver en forretning, der hedder reklamebureau. Hun var aldrig bange for at gå nye veje. Hun gik uimponeret til de største opgaver, var nysgerrig, pragmatisk og altid optimistisk. 

Nelly havde et helt særligt talent for at se (også meget unge) kollegers talenter og bringe dem i spil på de mange globale kunder, som hun også havde ansvar for.

De mange kærlige hilsener, som de seneste dage er tikket ind på hendes Facebook-profil viser rørende tydeligt, hvor afholdt hun var. Hvordan hun har præget og inspireret hundredevis af kolleger fra alle verdenshjørner. 

Hvis der nogensinde har eksisteret en #workfamily, så var det Nellys. Mange skriver, at hun var den bedste chef de nogensinde har haft. Eller fortæller, hvordan hun har haft en afgørende positiv indflydelse på deres karriere.

Jeg (Louise Plaun) istemmer. Det var Nelly, der for årtier siden gav mig mit første job som tekstforfatter på OgilvyOne. Siden arbejdede vi sammen på flere globale kunder og selvom vi aldrig boede i samme by, var jeg aldrig nogensinde i tvivl om, hvor jeg havde Nelly. Hun havde min ryg. Altid. For sådan var Nelly. 

Nelly brændte for livet, for Ogilvy, for kommunikation og for at få mennesker til at arbejde og have det sjovt sammen. Når jobbet trak for store veksler, så trak hun stikket og tog på ugelange vandreture i Sverige.

Eller i bjergene ved hendes elskede hus i Lagrasse i Frankrig. Skulle hun møde en bjørn på sine vandreture, ville den uden tvivl få et af de kæmpe bjørnekram, som hun sammen med sit store grin også var verdenskendt for. 

Nelly var en ener, som mestrede balancen at arbejde benhårdt og samtidig have det sjovt.

Hun vil blive savnet af sine mange venner, kolleger og kunder overalt på kloden.