Splay One, der blandt andet beskæftiger sig med branded entertainment og influencermarketing, er blevet solgt til det svenske medieselskab Caybon.

Det oplyser den tidligere ejer, Nordic Entertainment Group (Nent) i en pressemeddelelse.

Mediehuset offentliggjorde allerede planerne om frasalg i januar 2020. Men på grund af corona er det endelige salg først gennemført nu.

I meddelelsen siger Anders Jensen, CEO og Group President, Nent, at man er ”glade for at have fundet et nyt hjem til Splay One, der vil kunne accelerere selskabets strategi og vækst.”

– Transaktionen er første skridt i processen frem mod en omstrukturering af vores portefølje i Nent Studios, således at vi alene fokuserer på produktion og distribution af dramaindhold i fuld integration med Viaplay, siger han.

Han tilføjer, at ”frasalget af de øvrige Studio-selskaber fortsætter efter planen og ventes gennemført i første halvdel af 2021”.

Oplyser ikke prisen

Splay One beskæftiger omkring 120 personer fordelt på de fire nordiske lande. Selskabet har – som sin nye ejer – hovedkontor i Stockholm.

Ifølge en meddelelse fra køber er det tanken, at Splay One, ”selv om alle planer endnu ikke er på plads” skal forblive en selvstændig enhed med egen adm. direktør og ledelse.

Splay One fik i 2019, som er det senest offentliggjorte regnskabsår, en bruttofortjeneste på 12,4 millioner kroner. Det samlede årsresultat landede på minus 2,7 millioner kroner.

Caybon er specialiseret i produktion og distribution af digitale kampagner. Selskabet beskæftiger omkring 500 personer fordelt på 14 kontorer i Europa og USA

Parterne oplyser, at de finansielle detaljer i forbindelse med transaktionen, herunder købsprisen, er fortrolige.