Markedsstatistikken for 2008 fra FDIM viser omsætningsfremgang på 17 procent i forhold til 2007, og det er bannerannoncer og søgeord der trækker væksten.
I 2008 blev der købt internet-annoncer for i alt 2,9 milliarder kroner.
Sammenlignet med 2007 er der tale om en vækst i banneromsætningen på 22 procent, hvor der for søgeordsannoncering er tale om vækst på 44 procent.
– Vi kan absolut være tilfredse med resultatet for 2008. Faktisk rammer vi ret præcist den vækstprocent, vi forventede efter at have set tredje kvartals tal, FDIM’s formand Christian Peytz.
Han fortsætter:
– Det er naturligvis ingen hemmelighed at vækstprocenterne er lavere end dem, vi så i 2007, men i et marked, hvor de fleste har negativ vækst, er det godt, at vi fortsat holder tocifrede vækstrater.
Banneromsætningen alene nærmede sig milliarden i 2008, og søgeord, der kun opgøres på årsplan, havde en fremgang fra 548 til 788 millioner.
Permission Marketing, der ligeledes kun opgøres på årsplan, havde en vækst fra 110 millioner kroner i 2007 til 136 millioner kroner i 2008 – svarende til 24 procent.
– Det er nu, at nettet skal vise sin værdi over for annoncørerne. Vi er et effektmedie, der giver omsætning for annoncørerne. Antallet af brugere på nettet er konstant uanset, hvilken vej konjunkturerne går, og derfor giver det god mening at benytte sig af netmediet, når man skal ud med sit budskab som annoncør, siger Christian Peytz.
Der er dog et enkelt ”dårligt” æg i kurven, og det er kategorien Markedspladser, der som det eneste har præsteret et fald i forhold til 2007.
Og det er omsætningen på jobannoncer, der bærer ansvaret for faldet på otte procent.

Kategori

2007 Omsætning i mio.

2008 Omsætning i mio.
Vækst i %
Bannere og partnerskaber 753 919 22
Søgeord 549 788 44
Permission marketing 110 136 24
Markedspladser 1.081 1.077 -0,4
Job
380 348 -8
2.502 2.926 17