Et ganske betydeligt marked-i-markedet har været i udbud, og det er mere præcist de 2.550 plakatpladser – også kaldt for vitriner – ved Nettos 458 butikker.
Det er Danmarks største enkeltstående kontrakt på Eurosize formatet.
– Vi etablerer via Netto-kontrakten et netværk, der dækker Danmark fra Skagen til Gedser, siger Henrik Sørensen, adm. direktør og medejer af Out of Home Media.
Han hæfter sig ved, at målgruppen, der besøger Netto, er tæt på et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Og at Netto butikkerne, for de flestes vedkommende, er placeret på de mest trafikerede steder i Danmark.
– Det er godt 93 pct. af danskerne (+12 år, red.), der i løbet af et år går ind i en Netto-butik. På en uge er det ifølge Index Danmark 1,9 millioner personer eller cirka 40 pct. af alle danskere over 12 år. Dertil kommer alle dem, der passerer forretningerne, da vitrinerne er monteret udendørs på forretningerne.
Hvad siger Netto til valget af sin nye partner?
– Vi ser frem til et godt og konstruktivt samarbejde med Out of Home Media, som i udbudsprocessen viste sig at være den mest attraktive leverandør for os, siger Campaign and Media Manager Kenni Christensen fra Netto.
Større dynamik i outdoor-markedet
Hvad siger en af medie-rådgiverne til det nye setup? Og til at en relativt ny spiller som Out of Home Media blander sig i kampen med AFA JCDecaux og Clear Channel?
– Det er dejligt at se, at der kommet en ny og dynamisk spiller på outdoor-markedet – først med Arrivas busser, dernæst med en række andre store buskontrakter og nu med Netto-kontrakten, siger Michael Thim, CEO hos mediabureauet IUM.
– Det giver en større dynamik på outdoor-markedet. Outdoor er en mediegruppe med stærk effekt og et kæmpe stort potentiale. For at udnytte det kræves nytænkning og investeringer. Vi ser frem til, at Out of Home Media fortsat kan tilføre outdoor-branchen dynamik og nytænkning og sikre den fokus på mediet, der er brug for, slutter Michael Thim.
I Danmark har outdoor et stort vækstpotentiale. Ikke mindst fordi markedet, der tidligere vurderedes til lige over en halv milliard kroner årligt, i dag er dykket under 450 mio. kr.
Men hvorfor er der et potentiale i et gammeldags, analogt medie?
– Fordi det ikke længere kan betragtes som gammeldags, endsige analogt. Og fordi mediet ikke kan fravælges. Det har desuden en høj frekvens og en lav kontaktpris og kan bl.a. generere trafik på nettet. Det kræver naturligvis mod til at skabe kommunikation, der ikke er ”ren” outdoor, men driver forbrugerne frem og tilbage mellem et analogt og de nye digitale medier, uddyber Henrik Sørensen.
– Husk på, at mere end 50 pct. af alt søgning på nettet kommer fra mobile enheder, og undersøgelser viser, at 26 pct. søger efter yderligere informationer på nettet, når de er blevet eksponeret for et budskab på outdoor medier, slutter Henrik Sørensen.
Out of Home Media har monteret samtlige vitriner på Nettos forretninger primo april 2015.
Men hvem leverer egentlig de såkaldte ”vitriner”? Den gør bl.a. den danske virksomhed Veksø. Og her fra lyder det:
– Vi er stolte over at levere til Dansk Supermarked og Out of Home Media, og ser det som en naturlig forlængelse af Veksøs forretning med byrumsinventar, lyder det knap så overraskende fra Jan Dam, CEO hos Veksø A/S.