De fleste mennesker, der har med marketing at gøre, kender analyseinstituttet Nielsen. Derimod kan det for nogle formentlig godt knibe lidt for med at forklare, hvad Nielsen laver – i hvert fald, hvis det skal være mere detaljeret end fx ”de måler markedsandele og medieforbrug”.

Og heri ligger en af årsagerne til, at verdens største analyseinstitut netop nu er i gang med en global image-kampagne, der udfolder sig på film, digitalt, på print, via outdoor og naturligvis på Nielsens egne medier.

I forbindelse med kampagnen får koncernens websites således nyt look, startende i USA, ligesom det gamle slogan An Uncommon Sense of the Consumer skiftes ud med det mere data-fokuserede og fremadskuende The Science behind What’s Next.

Kampagnen er skabt af Interpublics Weber Shandwick og MRM McCann, der desuden har bl.a. Coca-Cola, Nestlé, Nike og Microsoft på kundelisten.

En ny fortælling
Om årsagen til, at Nielsen går ind i en så omfattende kommunikations-satsning, siger virksomhedens Chief Communications Officer Laura Nelson til amerikanske AdAge:

– Vi kunne se, at omverdenens opfattelse af Nielsen ikke hang sammen med virkeligheden. Mange steder mente man fx, at vi var ”dem der laver TV-målinger”, mens man andre steder mente, at vi beskæftigede os med research og analyser og kun det. I visse tilfælde var opfattelsen af os nærmest årtier bagud, siger hun og tilføjer, at det i bund og grund handler om at fortælle den rigtige historien om Nielsen – It’s really about communicating the whole company.

Og som Nielsen selv siger i en pressemeddelelse:

– Korrekte data kan være forskellen mellem gætteri og viden. Vores data bakkes op af videnskab, og vi vil vise verden, hvordan vi kombinerer stringente data med videnskab og teknologi, så vores kunder kan træffe de rigtige beslutninger for deres fremtidige forretning i en stadig mere fragmenteret verden – heraf det nye slogan: The Science Behind What’s Next.

Holder øje med egne resultater
Ifølge Nielsen oplysninger bliver den nye kommunikation løbende synlig ud over hele kloden med start i USA.

Alle websites opdateres med nye fonte, farver og foto-stil, der satses på både paid, owned og earned media på alle tænkelig platforme, og content kommer til at spille en betydelig rolle i forbindelse med events og rapporter.

Nielsen Marketing Cloud står selv i spidsen for programmatic mediekøb i forbindelse med kampagnen, og Nielsen, der bl.a. arbejder med at analysere hundredevis af andre virksomheders marketing performance, har naturligvis også sat stribevis af KPI’er op for sig selv – på alt fra brand perception til indtjening.

Mens Nielsen tidligere har kørt masser af kommerciel kommunikation omkring virksomhedens ydelser og produkter, er det første gang nogensinde, at den 94 år gamle virksomhed går i luften med en global imagekampagne.

Se Nielsens nye film her.