En af nordens største bureaugrupper, The North Alliance (NoA), rykker nu ind på det finske marked. 

NoA, der i Danmark ejer det hæderkronede bureau &Co., har købt to af Finlands mest prominente bureauer. Der er tale om det prisvindende kreative bureau Bob the Robot samt det digitale design- og udviklerbureau DK&A. Det fortæller CEO for NoA, Mikael Jørgensen. 

”Vi etablerer NoA i Finland med to fantastiske selskaber. Vi glæder os helt vildt meget og har brugt lang tid på at finde de rette, nye familiemedlemmer,” siger CEO Mikael Jørgensen. 

”Vi blev etableret i Danmark, Sverige, Norge og Polen i 2014, så det er det første nye marked, vi går ind i siden starten. Og det bliver ikke det sidste,” siger den adm. direktør. 

Stjernebureau og digitale eksperter

NoA ønsker ikke at oplyse, hvad det koster at erhverve Bob the Robot og DK&A. 

Men:

”Det er to meget veletablerede spillere. Bob the Robot er nok et af de to mest profilerede finske bureauer. De blev faktisk for nylig kåret til årets finske bureau. Dermed har vi også årets bureau i Danmark, Sverige, Norge og Finland,” siger Mikael Jørgensen. 

Det har været vigtigt for NoA, at de to bureauer har forskellige kernekompetencer. 

”Imens Bob the Robot er et kreativt bureau i stil med Åkestam Holst i Sverige og &Co. i Danmark, så er DK&A et digitalt og innovativt bureau, der udvikler product services,” siger Mikael Jørgensen. 

”Vi vil gerne sammensætte kompetencer på en anden måde. Vi vil udfordre de gængse netværksstrukturer. Vi ser os ikke som en bureaugruppe med fokus på reklame, men som specialister inden for customer-driven growth. Og der har vi brug for de kompetencer, der kan hjælpe kunderne med at vokse,” siger han. 

International vækststrategi

Ifølge Mikael Jørgensen er opkøbet af de to finske bureauer første skridt i en international vækststrategi for NoA. 

”Vi skal også ud andre steder internationalt, og det er der planer om. Jeg kan ikke sige, hvad det næste bliver,” siger han. 

”Grundlæggende holder vi fast i, at vi har en helt anden struktur end eksempelvis store amerikanske netværk. Vi har ikke et stort hovedkvarter, der er hjertet. Vi opkøber bureauer, som bevarer deres identiteter og er hjertet i det, vi gør. Vi vil gerne have, at det er de bedste, der bliver en del af NoA-familien. Vi vil gerne lave en god forretning for kunderne, og så bliver det også en god forretning for os,” siger direktøren. 

”Vi behøver ikke sætte folk i nogle stramme båse. Vi har ikke spændetrøjer. Vi giver stor autonomi til vores bureauer, og summen af NoA er alle de mennesker, der driver bureauerne,” siger han. 

Over 150 nye ansigter

Med opkøbene har NoA nu 150 ansatte under sine vinger i Finland, oplyser Mikael Jørgensen. 

”Og det er 150 personer på øverste hylde i Finland. Det er vores strategi. Vi vil have de bedste af de bedste inden for hver kategori,” siger Mikael Jørgensen. 

”Vi har brugt lang tid på at finde de rette og finde ud af, hvor dygtige og grundige de er. Vi har en hel playbook for, hvordan vi håndterer det her. De skal passe til vores uformelle og flade struktur, og det gør det her,” siger han. 

Der er lige nu med opkøbene i alt over 1.200 ansatte i NoA. Foruden de to finske bureauer, &Co. og Åkestam Holst rummer NoA blandt andet også Anorak, North Kingdom, Bold, NoA Ignite, NoA Connect og NoA Health.