Mens kongeriget og resten af Europa går amok i fodbold-EM-eufori, skal to nye kampagner fra TV 2’s interne bureau, TV 2 Creative, varme danskerne op til to andre af sommerens store internationale sportsbegivenheder: Tour de France og Wimbledon.

I begge tilfælde er humoren det centrale kreative greb, og lige nu er Tour-filmen kommet op på den store klinge.

TV 2 oplyser i en mail til Markedsføring, at filmen foreløbig har nået et reach på 4,6 millioner, fået 16.000 likes, 5.500 kommentarer og 24.000 delinger.

Dertil kommer en View Through Rate (VTR) på 32,3 procent.

Der er tale om organiske resultater, oplyser TV 2, der først giver Tour-filmen et ”paid push” på SoMe i morgen, onsdag 23. juni.

Også internationale medier har fanget den danske Tour-film og delt den, herunder Cycling Weekly og The Inspiration.

En hyldest til MAMIL’er

Filmen er instrueret af Anders Bundgaard, og den er en hyldest til dem, der elsker at cykle:

– Det er nemt gøre sig morsom over middle-aged men in lycra, men vi synes, der er grund til at hædre og hylde dem og andre cykelentusiaster, siger Chaga Signe Bruun, Creative Director, TV 2 og tilføjer:

– Akkurat som kronprinsesse Mary gjorde med stor humor, da hun talte til sin mand, kronprins Frederik, ved hans 50-årsfødselsdag med ordene ”Men skat, du står stadig ret skarpt i lycra”. 

Kampagnefilmen musik er Edith Piaf-nummeret ”Je ne regrette rien” (’Jeg fortryder intet’, red.), og en stor del af filmens humor ligger i formen, fortæller den kreative direktør.

– I dette tilfælde brug af slowmotion, som er en måde at understrege pointer. Cool bliver mere cool, reaktioner bliver stærkere, og det sjove i en scene bliver understreget. Helt ubevidst lægger man som seer mere følelse og betydning i hver scene, end hvis de var afspillet real time, siger Chaga Signe Bruun og tilføjer:

– Det gør også, at musikken får en kæmpestor rolle, fordi den fortæller os, hvilke øjne vi skal se med.

Artiklen fortsætter under billedet.

Cykelglade mænd i lycra slår godt igennem for TV 2. Foto: Fra kampagnefilmen, der er instrueret af Anders Bundgaard.

Wimbledon: En streakers paradis

Wimbledon-filmen er, ifølge TV 2’s oplysninger, stadig for ny til, at man endnu rigtig kan sige noget om resultaterne.

Filmen gik live på TV 2 PLAY’s SoMe kanaler i fredags, og er mandag formiddag også blevet postet organisk på TV 2’s sider. 

Man har dog store forventninger til filmen, hedder det i en mail fra TV 2 Creative, hvorfra man også oplyser, at filmen hurtigt er blevet fanget og delt af det anerkendte filmmedie Shots.

Credits – Tour-film

Bureau: TV 2 Creative
Creative Director: Chaga Signe Bruun
Art Director: Sebastian Zamorski
Art Director: Kasper Dohlmann
Brand Manager: Jesper Andersson
Project Manager: Pauline Kalling
Producer: Leonore Skousen
Production Manager: Malika Lykke Poulsen
SoMe Manager: Julie Sofie Christiansen
Director: Anders Bundgaard
DOP: Rasmus Videbæk
Editor: Lasse Borup

Udgangspunktet for fortællingen er, at TV 2 PLAY som noget nyt i år live fra op til 15 Wimbledon-baner samtidig.

I filmen møder vi den professionelle streaker, Mark Roberts – verdens måske mest kendte streaker, der har streaket over 500 events i hele verden – og hans (skuespiller-)venner i den fiktive ”London Streakers Club 2021”.

Her glæder man sig over den danske nyhed om de 15 baner: ”That’s a streaker’s paradise”, siger Mark Roberts og tilføjer, at Wimbledon er stedet, alle streakere drømmer om.

Filmen er optaget i London med instruktør Tore Frandsen og New Land ved roret, og ifølge Chaga Signe Bruun er der et ikke-Wimbledon budskab bag filmen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Scene fra TV 2's nye Wimbledon-kampagne. Filmen er instrueret af Tore Frandsen.

”Vi investerer i PLAY”

– Strategien har været anderledes, da det egentlig ikke er Wimbledon, men i højere grad vores opgraderede dækning af Wimbledon, der er omdrejningspunktet, siger hun og tilføjer:

Credits – Wimbledon-film

Bureau: TV 2 Creative
Creative Director: Chaga Signe Bruun
Copywriter: Thomas Fabricius
Art Director: Kasper Dohlmann
Brand Manager: Jesper Andersson
Project Manager: Pauline Kalling
In-house Producer: Charlotte Refslund Thomsen
Social Media Manager: Julie Sofie Christiansen
Brandingchef: Vicky Wassmann Dahi
CMO: Jacob Weinreich
Production Company: New Land
Director: Tore Frandsen
Executive Producer: Thor Brammer Jacobsen
Producer: Tarquin Glass
Art Director: James Middleton
DOP: Harry Wheeler
Editor: Nicolaj Monberg
Sound Designer: Kevin Koch
Colourist: Mikael Balle
VFX: Copenhagen VFX

– Streamingen af 15 baner ad gangen er et tilbud ud over det forventelige, så det syntes vi også, kampagnen skulle være. 

Objektivt set er det da også en usædvanlig idé at benytte streakere, da disse i reglen er ugleset i sport.

– Og med god grund. Men for en gangs skyld forekom de at være helt rigtige for budskabet. Og da vi castede Mark Roberts, vidste vi, at det ville blive både autentisk og underholdende, siger Chaga Signe Bruun. 

For TV 2’s kommunikations- og marketingdirektør, Jacob Weinreich, er Wimbledon-filmen et fint udtryk for, ”at TV 2 PLAY er omdrejningspunktet for vores koncernstrategi”.

– Og udvidelsen med op til 15 ekstra live-kanaler på streamingtjenesten er endnu et klart signal om, at vi investerer i PLAY og tror på tjenesten, siger han i en pressemeddelelse om kampagnen.

Se Tour-filmen her – efterfulgt af Wimbledon-filmen.