Tempoet i marketingafdelingen i den skandinaviske storbank Nordea er steget, efter Elizabeth Fjellerup, Nordeas Nordic Head of Group Marketing, tidligere på året stod i spidsen for at indføre Agile Marketing i organisationen.
Hvorfor gjorde I det?
– Vi møder helt andre krav fra kunderne i dag end for blot fem år siden. De forventer, at vi reagerer med det samme, og gør vi ikke det, så er de videre i teksten, fortæller Elizabeth Fjellerup.
– Det krævede en ny tilgang til marketing, den agile, hvor vi hele tiden udkommer med nye produkter, tjenester og kommunikation, fortsætter hun.
Det er også baggrunden for, at Nordea gik i pitch med de 4-5 største mediebureaugrupper i Norden for at finde en partner, der kunne håndtere Nordeas nye måde at arbejde på.
– Det blev en langvarig proces, for det virkede ikke som om mediebureauerne var helt vant til at håndtere de krav og nye betingelser, der blev stillet omkring agilitet og fleksibilitet, siger Elizabeth Fjellerup,
Ét bureau øger hastigheden
Valget faldt som tidligere beskrevet på mediebureaugruppen GroupM Nordic, der dermed erstatter Omnicom Media Group-bureauet PHD, som Nordea har samarbejdet med de seneste 14 år.
– Det har været et rigtigt godt samarbejde, men GroupM kom med en god løsning, der medfører, at vi kan udkomme hurtigt og fleksibelt på forskellige platforme og i forskellige medier med det indhold, der er brug for i sammenhængen, forklarer Elizabeth Fjellerup.
Det nye samarbejde er ret usædvanligt, da Nordea og GroupM i fællesskab etablerer ”bureauet” Team Pulse, ligesom GroupM både skal håndtere medie- og content for Nordea.
– Det giver rigtig god mening i forbindelse med Agile Marketing, hvor det handler om at være hurtig og fleksibel, og så er det lettere at gå til ét bureau end flere, slutter Elizabeth Fjellerup.
Det nye samarbejde mellem Nordea og GroupM er allerede så småt gået i gang, og forventes rullet ud i hele Norden begyndelsen af det nye år.