Den 1. marts tiltrådte 34-årige Sanne Wall-Gremstrup som ny administrerende direktør for Medialog, og selv om hun har lovet sig selv et par indkøringsmåneder, hvor fingeren lige skal stikkes i jorden – den nye direktør er nemlig hentet uden for reklamebranchen – har hun allerede fået så meget føling med det nye job, at det godt kan blive til en vurdering af, hvorledes fremtiden for Medialog kommer til at se ud.
– For 5 år siden var det en selvfølge, at reklameverdenen arbejdede op mod virksomhedernes marketingafdeling, men i dag er denne selvfølge i opbrud. Før var det også sådan, at nye strategier blev udtænkt af folk, der tænkte forretning. Sådan er det heller ikke længere. I dag giver teknologien i sig selv en masse nye muligheder, og dermed er informationsteknologien blevet et strategisk værktøj for virksomhedernes ledelse, siger Sanne Wall-Gremstrup.
Selv færdes hun hjemmevant i teknologisfæren, idet hendes karrieremæssige baggrund tæller erfaring fra firmaer som Andersen Consulting, Scandinavian Online, Forskningsministeriets arbejdsgruppe omkring Det Digitale Danmark samt senest Mousehouse. At det nu er spændende at få den kreative del med også, lægger Sanne Wall-Gremstrup dog ikke skjul på.
BARRIEREN éR BRUDT NED
– Men jeg synes også klart, at Medialog er et spændende sted at være, fordi vi arbejder en del med relationsmarkedsføring og netop er ret så teknologisk orienteret, siger Sanne Wall-Gremstrup, som også lægger vægt på, at IT nu for alvor er kommet ind på de bonede gulve.
Netop den forretningsmæssige anvendelse af IT er blevet tydelig for direktioner og ledelser i mange af selv de mest konservativt indstillede virksomheder – selv om der godt nok har været en tydelig dansk barriere, hvor det rykkede i udlandet, mens danske erhvervsledere ikke rigtig mente, at det der internet rigtig kunne bruges til noget.
– Internettet giver mange spændende muligheder, og i princippet kan en web-site jo stort set markedsføre sig selv helt uden bureau. Men alligevel vil jeg sige, at selv om internettet er meget, og det er noget, jeg vil vægte højt her i virksomheden, er det heller ikke alt, siger Sanne Wall-Gremstrup, der dog erkender, at reklameverdenen har født mange internetaktører. Men samtidig siger hun:
– Jo mere teknologi vi får, jo flere processer og funktioner bliver automatiseret – og dermed får vi også mere og mere tid til at mødes ude i den virkelige verden. Derfor vil der også i fremtiden være endog megen brug for at møde folk med de kendte marketingværktøjer, siger Sanne Wall-Gremstrup, som klart understreger, at forholdet mellem ny og gammel økonomi ikke er et spørgsmål om enten eller, men både og.
MAN SKAL SPECIALISERE SIG
Hun erkender også, at selv om nye teknologier genererer mange nye markedsføringsmuligheder, som ligger og frister i horisonten, må man som virksomhed gøre sig klart, at man ikke kan takle alle discipliner,
– Mange vil det hele, men jeg tror, at det med et solidt afsæt i erfaringen er rigtigst at specialisere sig – så når vi taler marketingprocesser på tværs af medier, så er det lige præcis dér, man skal finde Medialog, siger Sanne Wall-Gremstrup.
Igen fremhæver hun synergieffekten mellem de klassiske dyder og udnyttelsen af de nye teknologier samt det faktum, at det i dag er helt normalt at få direktionen i en virksomhed i tale, hvilket det ikke var tidligere – ikke engang mens hun var hos Andersen Consulting.
Et af midlerne til at opnå dette, ligger i de menneskelige ressourcer. Ifølge Sanne Wall-Gremstrup kan der komme meget godt ud af at samle såvel de unge piercede som de ulastelige jakkesæt omkring mange af de projekter, der skal arbejdes med i fremtiden.
Foto via mail/FSO