Lad os lave en test for læserne. Hvis man siger ”jeg poster en story”, drejer det sig så om 1) Statstidende, 2) tidsskriftet Skalk eller 3) Snapchap?

Efter nogle tunge overvejelser, kommer du sikkert frem til, at det er snapper-sprog, vi taler. Og så ved vi, at du er under 30.

Det har metroxpress også opdaget, og folkene bag gratisavisen har indledt et eksperiment via Snapchat, ganske som de er gået til de andre sociale medier. De har tre Snapchat profiler, der skønnes at have tilsammen ca. 20.000 brugere.

Kan man drive marketing via snapchat?

Tjah… bom-bom… Det kan de unge, og det ved metroxpress, der har forsøgt sig med en læserkonkurrence på denne ejendommelige tjeneste, der kun har de små tekst-, billed- eller video-beskeder synlige i et begrænset tidsrum – ofte få sekunder.

Men giver det pote at bruge snapchat?

For nylig postede en af metroxpress’ super snappere en story, der skulle motivere de unge til at deltage i en læserkonkurrence. Den fik omgående +500 deltagere, og dagen efter performede konkurrencen 40 pct. bedre end dagen før, og 125 pct. bedre end 2 dage tidligere.

– Snapchat giver kun pote, hvis man taler sproget. De gør os over 30 år ikke, det skal vi starte med at erkende. Du overlader storyboard og indholdsproduktion til snapperen og da det sker i realtime, får du ikke mulighed for hverken at godkende eller slette, siger Mie Bilberg, CX og marketingdirektør hos metroxpress.

– Det kan være en smule angstprovokerende, og det betyder selvfølgelig også, at man nok ikke skal overlade det til hvem som helst. Det er de færreste virksomheder, der har et nævneværdigt reach på Snapchat. Det har vi, og nu begynder vi at låne det ud til vores samarbejdspartnere også.
Men kan du bruge det til noget?

– Ja, men Snapchat kan ikke stå alene, det kan være det krydderi, der får de unge ombord. Det har MX-redaktionen for længst set, og nu har vi i marketing udnyttet det, og det gør vi sikkert igen.
Læserkonkurrencen endte i øvrig i fredags. På 10 udgivelsesdage deltog ca. 91.000 læsere. I samme periode havde metroxpress en øget afsætning af avisen på godt 80.000 aviser mere end i perioden op til.

Ud over Snapchat annoncerede metroxpress også i MX, på MX.dk, på MX Train TV og i Fitness World.

– Hele læserkonkurrencens formål var og er at løfte læsertallet endnu engang og det har vi nu set, at man også kan bruge Snapchat til, slutter Mie Bilberg.