Netto lancerer nyt reklameunivers og introducerer samtidig sloganet ”Livet er dyrt – gå i Netto”.

Dermed sætter Salling Group-kæden efter godt to et halvt år med ”Hver dag tæller i Netto” – og med en mere brand-opbyggende strategi – igen fokus på priserne.

– Vi gør meget for at have de skarpeste priser og vil gerne fortælle om dem. Og så lader vi kunderne opleve de nye lækre butikker og det forbedrede sortiment selv, siger Martin Hasgard Olesen, Nettos kommercielle direktør, i en pressemeddelelse om den nye kommunikation.

Bureauet bag det nye reklameunivers fra Netto er Brandhouse/Subsero, som tidligere – under navnet Brandhouse – gennem otte år var Nettos kreative bureau.

– Brandhouse/Subsero har udviklet et koncept, der har en klar rød tråd til den tidligere markedsføring, som var med til at skabe brandet, og et koncept, hvor fokus igen er på pris, siger Kathrine Werling, der er marketingchef i Netto, i meddelelsen.

Bureauskifte skulle adressere butiksoplevelse

Det første samarbejde mellem Brandhouse og Netto kørte fra 2008 til 2016. I den periode blev dagligvarekæden profileret under det prisvindende koncept ”Det er hårdt at tjene penge – Få mest muligt ud af dem”. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Holdet bag det nye Netto-univers: Fra venstre: Louis Pilmark, Jeppe Ritz og Felix Binggeli fra Brandhouse og Kathrine Werling, marketingchef, Netto. Foto: PR

Men da man i 2018 skulle ud at kommunikere rundt om en milliardinvestering i et nyt butikskoncept, valgte man at skifte Brandhouse ud med Orbit Red.

Investeringen skulle, ifølge Salling Group selv, med ”ny indretning, nye farver, færre spot-varer og et større fokus på frugt og grønt og nemme måltider løfte butiksoplevelsen i Netto”.

Og bureauet Orbit Red skruede en kommunikationsstrategi og en række kampagner sammen under sloganet ”Hver dag tæller”.

Men i foråret rykkede Netto tilbage til Brandhouse/Subsero – og tilbage i priserne.

–  Fokus er ikke mindst på hovedårsagen til at gå i Netto. At det giver dig bedre råd til livet. Vi ved, det kan være dyrt at leve i Danmark, men går man i Netto, har man i hvert fald sparet der, siger Kathrine Werling. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Outdoor-eksekvering fra Nettos nye reklameunivers. Foto: PR

Vigtig pris-position

Felix Binggeli, der er Brand Consultant hos Brandhouse/Subsero uddyber:

– Netto har skabt discountkategorien i Danmark og giver i dag kunderne gode varer til de laveste priser. Det har været vigtigt for os at kommunikere denne pris-position entydigt, men på en måde som danskerne finder relevant og ikke mindst interessant. Netto har altid været et brand med kant, der forstår danskernes liv – og netop den opfattelse bidrager konceptet til.

De to kreative direktører på Brandhouse, Jeppe Ritz og Louis Pilmark, står bag det nye univers. 

Det lanceres indledningsvist med en outdoor-kampagne og en serie imagefilm, som er lavet sammen med produktionsselskabet Klub Moderne og instruktøren Peter Harton.

Arbejdet med Nettos tilbudsaviser og dele af det taktiske ligger uforandret hos det tidligere GreyWorks – i dag Uncle Grey.

Se de nye film her.