Når nytårsklokkerne ringer 2021 ind, afleverer Klaus Mogensen direktørkasketten i Better Banners til Michael Lyder Andersen – tidligere bl.a. COO og partner i Pravda.

Den nye direktør har i dag titel af COO i Better Banners, og han er klar til at trykke på speederen:

– Det er jo usikre tider, men nu er der altså nogle ting, der skal sættes tempo på. Som f.eks. investeringer og kompetencer, siger han til Markedsføring.

Hvad er målet?

– Vi går efter en toplinjevækst på omkring de 20 procent inden for det kommende år til halvandet, siger den nye CEO, der også agter at lægge til på medarbejdersiden:

– Til januar kommer to nye profiler til, og så regner jeg med en to-tre stykker mere i årets løb. Vi skal vokse, så det bliver ikke bundlinjen, vi har første fokus på. Det er så heller ikke nødvendigt, for den har det jo fint.

”Digitale kreativer skal have mere kærlighed”

Klaus Mogensen grundlagde Better Banners i 2011 og har stået i spidsen for virksomheden lige siden. 

Med kunder som Semler-koncernen, Aldi, JP, KIA og YouSee – og voksende overskud i alle årene – har han og kollegaerne på Silkeborg-bureauet gennem årene placeret sig som specialister i banner-annoncering.

Men den betegnelse kan man godt begynde at lægge fra sig, siger Klaus Mogensen:

– Vi har udviklet os gennem flere forskellige faser. Oprindelig var vi et webbureau, siden et digitalt reklamebureau og siden 2015 en ren digital bannerbutik. Men nu går vi ind i fjerde fase.

" Der er et uforløst potentiale i kreativ digital eksekvering.
Michael Lyder Andersen | CEO (fra 1. januar 2021) | Better Banners

Det betyder, ifølge Michael Lyder Andersen, at man går bredere ud i de digitale content-leverancer:

– Der er et uforløst potentiale i kreativ, digital eksekvering. Det har ofte været set som venstrehåndsarbejde, siger han.

Hvad mener du med det?

– At når en virksomhed har det klassiske kreative på plads, så er det der på nettet bare ”noget, der lige skal klares hurtigt”. Vi mener derimod, at de digitale kreativer skal have mere kærlighed. 

Et hul i markedet

Og Michael Lyder Andersen er sikker på, at der er plads i markedet:

– Tag nu f.eks. en TV-reklamefilm. Den kan man jo ikke bare lægge på YouTube eller Facebook eller andre digitale medier, som den er. Det kræver respekt for hvert enkelt medie, siger Michael Lyder Andersen og tilføjer:

– Vi ser digitale kreativer som branding – ikke bare klik-trækkere. Det handler også om, at folk ser en digital eksekvering og får en god kvalitativ opfattelse af brandet.

Michael Lyder Andersen mener ikke, der er andre i bureaubilledet, der fokuserer på netop dette:

– Der mangler præcis denne type bureau, siger han og fortsætter:

– Det handler om at tage eksisterende content, f.eks. en TVC, og så sikre, at udtrykket får samme høje kvalitet i de digitale medier – Facebook, Pinterest, Amazon, LinkedIn, Instagram, Stories – og skærme i tog eller bander på stadions.

Og det kan reklamebureauerne ikke?

– Jo. Men mit indtryk er, at mange kreative bureauer ikke synes, det er særlig sexet at bruge tiden på at tilpasse eksisterende materiale til diverse skærme. Det er vi til gengæld ret gode til. 

" Jeg har hele tiden vidst, der skulle komme et sceneskift.
Klaus Mogensen | stifter og afgående CEO | Better Banners

Flere nyheder på vej …

Vækstambitionerne og planerne om at blive en bredere content-leverandør følges i det nye år også op af en mere synlig forandring:

– Nu skal vi lige ind i fase fire her efter nytår, og så kommer vi til at skifte både navn, brandidentitet og positionering, siger Klaus Mogensen, der dog endnu ikke ønsker at afsløre detaljer.

Men hvilken type bureau bliver I?

– Tro mig, det har vi også diskuteret en del. Men vi kommer vel til at kalde os et ”digitalt eksekveringsbureau”, siger han.

Selv tager Klaus Mogensen efter nytår altså en bestyrelseshat på i forhold til Better Banners, men han har flere jern i ilden, viser det sig:

– Det her har været undervejs mentalt i et par år, siger han og uddyber:

– Jeg har hele tiden vidst, der skulle komme et sceneskift, så lige nu arbejder jeg med nogle gode folk i Silicon Valley om et softwareprojekt med globalt fokus. Men jeg kan ikke sige mere lige nu.

”God til at tegne strategierne”

I mellemtiden er Michael Lyder Andersen ikke i tvivl om, at han er landet på den rette hylde. 

Heller ikke selv om coronapandemien var ved at stikke en kæp i hjulet på den planlagte timing.

– Jeg troede egentlig ikke jeg skulle tilbage på bureau – mere tech. Og så endte det i en fremragende kombination, siger han, der oprindelig startede hos Better Banners i januar 2020 som konsulent.  

Ingen af parterne ser den kommende rollefordeling som noget problem:

– Hvor Klaus er iværksætteren og tech-manden, så er jeg den, der er god til at tegne strategierne, når fundamentet er lagt, siger Michael Lyder Andersen.

Klaus Mogensen tilføjer:

– Michael er en meget bedre chef og leder end mig. Også bedre til økonomi. 

Og træder Michael så også ind som ny medejer i bureauet?

– Det har vi en klar forventning om falder på plads i 2021.