Line Skafte Wilkens er ny CEO i Flextribe: En digital platform, der matcher IT-, tech- og management-konsulenter med virksomheder, der – for en periode – mangler disse kompetencer. 

I bureauverdenen er hun kendt som tidligere CEO i bureauet Patchwork, der fusionerede med Very og siden blev til Belong under Egmonts vinger. 

Hvordan er du landet i CEO-jobbet hos Flextribe? 

– Jeg var jo CEO hos Patchwork, men det stoppede med fusionen med Very og salget til Egmont. Og efter min klausulperiode var jeg kortvarigt strateg hos Kraftvaerk. Men da jeg kort efter bliver gravid, vælger jeg at sige op. Vi var ikke et optimalt match – men vi skiltes i god ro og orden. 

– Efterfølgende gik jeg i nogle måneder og overvejede min fremtid. Jeg mødtes blandt andre med Jacob Staalby, tidligere kreativ direktør i Ogilvy, og vi arbejdede på en model til fremtidens bureau – baseret på en masse spirende tanker om, at freelance-kulturen er kommet for at blive. Og at den vokser. 

Markedet var ikke modent

– Modellen skulle kombinere dygtige folks ønske om frihed med virksomheder, der har et behov for netop de dygtigste. Være fast nok til, at kunderne ikke bliver bange, og samtidig freelance nok til at tiltrække de bedste. Og det er præcis det, der ligger i Flextribe – bare ikke med bureaufolk, men med IT-, tech- og managementfolk. Derfor var jeg klar, da de spurgte, siger Line Skafte Wilkens.

Der gik to måneder, fra du begyndte, til I fortalte om det. Hvorfor?

– Da jeg kom til 1. oktober, kunne jeg se, at forretningen var sværere at skalere hurtigere end først antaget, og hvis vi skulle have mere funding, så skulle der andre supporterende indtægtsstrømme til. Markedet var kort sagt mindre modent, end jeg og bestyrelsen håbede på. 

" Det, jeg ser nu, har virkelig, virkelig stort potentiale.
Line Skafte Wilkens | CEO | Flextribe

– Vi har nu udviklet en tillægsforretning, Flextribe ressource management tool, hvor vi gør det nemt for virksomhederne at organisere, styre og betale freelancere, hvad enten de selv finder dem eller vi gør. Og vi har heldigvis allerede en masse i gang, så vi har ikke brug for funding alligevel. Der ligger en fuldstændig klar køreplan for 2021.

Hvad har du med fra bureauverdenen til Flextribe?

– At reklamebranchen faktisk nok har været førende i forhold til det med det fleksible arbejdsmarked. Og så har bureaubranchen lært mig, at jo mere struktur og proces, man sætter på, jo nemmere kører det, og så bliver folk ikke stressede. Og så selvfølgelig det at arbejde med et brand: Hvor er vi, og hvor vil vi gerne være.

BLÅ BOG

Navn: Line Skafte Wilkens
Alder: 43 år
Uddannelse: Cand. comm. fra RUC
Job: CEO, Flextribe
Tidligere bl.a.:

– CEO, Patchwork
– Strategisk direktør, Kraftvaerk Group
– Head of Business Development, Komfo

Hvilket potentiale ser du i Flextribe i de kommende fem år?

– Det, jeg ser nu, har virkelig, virkelig stort potentiale. Alene i januar har vi haft møder med DSV, Rockwool og Widex, der bekræfter vores teser, og vi har lukket en af de rigtig store danske virksomheder, som vi dog ikke kan sætte navn på. 

“Nu sover jeg om natten”

– Vi tog lidt over 100 interviews og 30 kundemøder i efteråret, og modtagelsen er: Det er så meget det, vi har brug for. Med Flextribe kan vi i Danmark deles om de dygtigste eksperter – for eksempel inden for GDPR eller cyber security. 

– Det er kompetencer, som virksomheden har brug for i måske seks, ni eller 12 måneder. 35 procent i USA arbejder allerede på denne måde. Og det kommer også i stigende grad til os.

Hvornår står du med en succes?

– Med det, vi har lavet de sidste fire måneder, er vi allerede en stor succes. Jeg sover om natten, det har jeg ikke gjort længe. Vi har løst den gordiske knude… Nu ligger der en klar plan, siger Line Skafte Wilkens.