Det er de små ting der tæller. Hvis man tager bare 6 km/t af farten, når man kører i byerne kan man være med til at spare 50 menneskeliv og 1400 kvæstelser om året. Det er budskabet i den nye kampagne fra Rådet for Større Færdselssikkerhed, hvor der er blevet sat lokalt kendte personer på plakaterne og annoncerne.

For fem år siden lagde Rådet for Større Færdselssikkerhed og reklamebureauet Raffinaderiet en strategiplan for kampagner der skulle køre fem år frem over emnet “Tag toppen af farten”. Det er blevet til 4 kampagner, hvor den der netop er gået i luften er den sidste. Og den går lidt hårdere på end de foregående:
– I de andre kampagner har vi været mere pædagogiske. Vi har vist konsekvenserne ved for høj fart i byerne, og har også benyttet os af humor i “valgkampagnen”, der kørte sidste år. I den sidste i rækken har vi valgt at sige “så lær det dog”, bl.a. ved at vise virkelige personer, som er kendte i lokalsamfundende med overskrifter som “skal Emil og Lisbeth kvæstes”, eller skal “Bodil dø”, siger Raffinaderiets kreative direktør, Mogens Damgaard.

Kampagnen, der inkluderer 6000 plakater i 180 varianter, lokalannoncer og busbagsider i Københavns kommune, har været et år undervejs, da det har taget tid at få den implementeret i amter og kommuner. Kampagnen går helt tæt på, dog uden at være en decideret skræmmekampagne á la “Husk selen” kampagnen fra Wibroe, Duckert og Partners. Alligevel er fartkampagnen faldet nogle få kommuner for brystet, og de har pure afvist at være med.
– Der er brugt lang tid på kampagnen rent “logistikmæssigt”, da den skulle ud i alle hjørner i hele landet, og den har faktisk allerede været diskuteret i medierne. Men det er vi da kun glade for, for det viser jo bare at den gør indtryk. Vi mener selv at vi kun er gået lige til grænsen, uden at overskride den med blod og konfronterende situationer, siger projektleder Malene Grauslund. pia



Læs mere i Markedsføring nummer 15, der udkommer i morgen.