I parforhold, hvor der er vold, er der oftest også kærlighed.

Det er indsigten bag kampagnen, der har til formål at se problemstillingen fra målgruppens eget perspektiv – for mange voldsudsatte er usikre på, om det, de er udsat for, reelt er vold. 

– Selvom volden dominerer i et parforhold, er det ikke ensbetydende med, at kærligheden forsvinder. Med kampagnen vil vi gerne vise, hvor forskelligt vold i parforhold kan se ud, så vi forhåbentlig kan hjælpe flere til at række ud til vores hotline efter hjælp, hvis de kan genkende sig selv i det, de ser, siger Sine Gregersen, sekretariatschef for Lev Uden Vold, i en pressemeddelelse. 

De nyeste tal fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at omtrent 38.000 kvinder og 19.000 mænd hvert år udsættes for fysisk partnervold, og handler det om psykisk partnervold, er tallene dobbelt så høje, oplyses det.

Kampagnen lanceres midt i coronakrisen, hvor Lev Uden Vold har modtaget dobbelt så mange opkald om ledige krisecenterpladser, hvilket er ”et tegn på, at risikoen for vold i hjemmet forøges i krisetider og når familier tilbringer mere tid sammen bag lukkede døre.” Samtidig har regeringen og øvrige partier fremrykket investeringer, så er der kan oprettes ekstra pladser på krisecentrene:

– Vi tager det meget alvorligt. Og derfor har vi med finanslovspartierne besluttet at fremrykke nogle midler fra finansloven afsat til at etablere flere faste pladser på krisecentrene til at oprette akutte pladser her og nu, har social- og indenrigsminster Astrid Krag sagt til DR.

Vold og kærlighed 

Bag kampagnen står bureauet MUST.

– Arbejdet har været en øjenåbner for alle på bureauet. De fleste af os har delt den gængse og meget primitive forestilling om at folk der elsker hinanden selvfølgelig ikke slår hinanden. Det har været en enorm udfordring at lave en kampagne som ikke bliver alt for provokerende, men som heller ikke taler helt forbi målgruppen, men vi håber det er lykkes. Det er i hvert fald en målgruppe som fortjener al kærlighed og opmærksomhed, siger Michael Jeppesen, CEO for MUST, i meddelelsen.

Bureauets kreative chef, Oliver Enné, siger: 

– Vores analyse viste, at målgruppen ikke kunne se sig selv i de klassiske skræmmekampagner. Vi var nødt til at italesætte, at der ofte er kærlighed til stede i parforhold, hvor der desværre også er psykisk og fysisk vold. På den måde kunne vi ramme en målgruppe, som ellers svære at ramme.

Inspirationen kom fra bogen “The 5 Love Languages” af forfatter Gary Chapman.

I bogen beskrives det, hvordan forskellige personlighedstyper viser kærlighed med forskellige ”sprog” – gennem ord, gaver, kærtegn, tjenester eller kvalitetstid. 

– Vi ville vise, hvordan kærlighed i nære relationer kan resultere i jalousi og vrede. Så det er et greb, vi har brugt gennem kampagnen, siger Oliver Enné.

Filmen er produceret af MUSTs eget in-house produktionsselskab, mens musikken er komponeret af pianist August Rosenbaum. 

Credits:

  • Kunde: Lev Uden Vold
  • Bureau: MUST Agency
  • Art Direction: Oliver Enné
  • Copy: Kristoffer Bayer
  • Kundechef: Thomas Sofienberg
  • Projektleder: Jon Bach Svendsen
  • Strategichef: Emilie Kamradt
  • Strategi: Kristoffer Bayer, Rasmus Ugilt
  • Design & Art direction: Sara Spon
  • Instruktør og klipper: Emil Bernild Ferslev
  • Produktionsleder: Malou Nielsen
  • Voice-over: Marijana Jankovic
  • Musik: August Rosenbaum