Københavns vigtigste nærmarked, Sverige, er gået tilbage med næsten 8 pct. Vores svenske naboer er stadig de internationale turister, der står for flest hotelovernatninger i byen, men altså ikke så mange, som de har gjort. Ligeledes udebliver flere norske turister end tidligere. Den udvikling skal vendes. Derfor er Wonderful Copenhagen (Woco) i samarbejde med Kulturklubben, Øresundsbron, transportørselskaber, lokale turistkontorer og VisitDenmark nu skredet til handling.
Cirka 10 mio. kr. er sat af til markedsføringskampagner i Danmark, Norge og Sverige. En city break guide er sendt til Norge, og i Sydsverige kører lige nu og frem til juni en intensiv annonce- og tv-spot-kampagne. Salgsbesøg fra den svenske rejsebranche til hovedstadsregionen er på skemaet, og fire indstiksaviser med et oplag på ca. 550.000 og et samlet læsertal på over 1.200.000 i sydsvenske dagblade vil blive distribueret i løbet af 2006. Men modsat tidligere stopper markedsføringen ikke ved Sydsverige.
Som noget nyt bliver der nu gjort en målrettet indsats for at tiltrække stockholmerne. En 12 siders inspirationsavis om København og omegn udkom den 10. april i den svenske hovedstad som indstik i landets største avis, Dagens Nyheter. Københavneravisen nåede ud til 900.000 læsere i et oplag på 310.000.
– Svenskerne kender København og har været her mange gange. Det er derfor et marked, som hele tiden kræver nye aktiviteter og nye tilbud. Det er ekstremt vigtigt, at vi er højaktuelle i vores markedsføring og konstant giver de svenske turister grunde til at blive ved med at komme. Nu har vi så bredt vores kampagne ud til Stockholm for at få fat i nye målgrupper og vende den negative udvikling, siger Ole Andersen, salgs- og marketingdirektør, WoCo. MSOL