”En donor er en donor.”

Sådan lyder det i en ny kampagne fra European Sperm Bank, der ønsker at skabe den samme respekt omkring sæddonorer, som der for eksempel står om blod- og organdonorer. 

– Der er stadig meget langt mellem dem, der åbent fortæller om, at de donerer sæd til kvinder og par med fertilitetsproblemer, og det tabu vil vi gerne gøre op med, siger Julie Paulli Budtz, Director of Brand & Communication hos European Sperm Bank, der er en af verdens største af slagsen. 

Hvad er problemet? 

– Tabuiseringen gør det svært i første omgang at rekruttere donorer, og dernæst at der er nogen, der melder sig som donor, men siden får kolde fødder og aldrig møder op til den første aftale, siger Julie Paulli Budtz. 

Om European Sperm Bank:

  • Sædbanken blev etableret i 2004. Målet var at forsyne fertilitetsklinikker verden over med donorsæd. 
  • I dag er European Sperm Bank en global sædbank, der hjælper ufrivilligt barnløse i over 80 lande. 
  • Virksomheden opnåede i 2019 en bruttofortjeneste på 76,3 millioner kroner, mens årets resultat landede på 31,1 millioner kroner. 

Kilder: europeanspermbank.com og cvr.dk 

Konsekvensen er, at det er svært at få potentielle donorer nok til at mætte markedet og dermed hjælpe ufrivilligt barnløse med “at opnå deres største drøm”.  

Derfor har den nye kampagne også et bredere sigte end dem, sædbanken normalt kører mod en relativt smal målgruppe af potentielle donorer, mænd mellem 18 og 45 år.

Budskabet – ”en donor er en donor” – er således målrettet hele befolkningen i de lande, kampagnen kører i. Den er synlig i en række klassiske above the line-medier som outdoor, busser og i digitalt TV.  

– Vi ønsker at tydeliggøre, at alle donorer fortjener anerkendelse for det, de bidrager med – om det er sæd, organer eller blod. Og vi synes kampagnens enkle, visuelle koncept rammer dette budskab godt ind, siger Julie Paulli Budtz. 

Hun fastslår samtidig, at kampagnen også skal forstørre målgruppen at rekruttere nye donorer fra, men at kampagnens formål samtidig er at rykke ved befolkningens opfattelse af sæddonation. 

– Alt hvad vi foretager os kommunikativt er knyttet til vores purpose: ”We help bring healthy children into to an open-minded society.” Og det gælder også denne kampagne, siger Julie Paulli Budtz. 

En helt særlig brief 

European Sperm Bank har samarbejdet med bureauet Isobar om kampagnen, og her beskrives briefen ”som noget ud over det sædvanlige”.  

For hvordan kommunikerer man om noget, mange har svært ved at tale om? Og hvordan fortæller man sobert om noget, de fleste nok ikke kan undgå at trække en smule på smilebåndet af?

– For at bryde tabuet måtte vi fortælle, hvorfor sæddonorer er vigtige. Du gør en stor forskel for rigtige mennesker – og det er lige så normalt som at donere blod. Derfor er vi gået efter en ”sig-det-som-det-er”-tone i kommunikationen, forklarer Jonas Trier-Knudsen, Senior Copywriter hos Isobar. 

Et eksempel på den enkle visuelle stil i "En donor er en donor"-kampagnen. Foto: PR

Han fortsætter:  

– Nej, sæd og blod er ikke det samme. Men hvis du donerer, giver du liv til andre. Og det må du gerne sige højt. 

Det er også i denne sammenhæng, at valget af brede medier som bærer af kampagnebudskabet skal ses. Med et overordnet strategisk mål om at give donorerne en fortjent anerkendelse, er de nemlig essentielle, forklarer Malte Lisborg, SEO & Media Consultant hos Isobar.   

– Det er vigtigt, at målgruppen ser kommunikationen. Men det er lige så vigtigt, at de ved, at alle andre også ser den. Tabuer bliver ikke brudt ved at tale en-til-en, siger han. 

Gode resultater hidtil 

Kampagnen har nu kørt i kort tid, men den har ifølge Julie Paulli Budtz indtil videre mere end levet op til forventningerne. 

Antallet af ansøgere som sæddonorer er steget med 12 procent. European Sperm Bank ønsker af konkurrencehensyn ikke at oplyse, hvor mange det drejer sig om i konkrete tal.

Dertil kommer, at den anden problematik, altså at mange melder sig som sæddonorer, men får kolde fødder, når de indkaldes til det første møde og bliver væk, er blevet påvirket. 38 procent flere er dukket op til det første møde, siden kampagnen gik i luften.

Endelig mener Julie Paulli Budtz at kunne spore “et begyndende skifte” i den almene opfattelse af sæddonation. 

– Du kan donere sæd, fra du er 18 til du er 45 år. Gennemsnitsalderen på vores donorer er 27 år, og vi har længe talt om, at vi gerne vil have en kommunikation, der i endnu højere grad også talte til den lidt ældre og mere modne gruppe. Det synes vi, at vi har fået med “en donor er en donor”, siger hun. 

European Sperm Bank har rullet kampagnen ud i Danmark, England og Tyskland. 

Se en af kampagnes testimonial-videoer herunder: