De dage, hvor VEGA’s koncertgulve flød med engangsplastikglas efter endt koncert, er forbi. Fremover står den på genbrugskrus, der afleveres ved baren og bliver vasket op efter brug.

Det oplyser parterne bag initiativet, VEGA, Tuborg og bureauet Scholz & Associates, i en pressemeddelelse.

Og hos VEGA, der før i tiden årligt brugte mellem en halv og trekvart million ølkrus i engangsplastik, er man glade for skiftet:

–  Netop engangsplasten har været en af de helt store syndere i vores koncerttilbud. Så vi er ekstremt glade for at kunne genåbne med dette stærke initiativ i samarbejde med Tuborg og Carlsberg Danmark, siger Ditte Sig Kramer, kommunikationschef, VEGA, om det nye tiltag, der også får ros med på vejen fra miljø- og klima-side – nærmere betegnet WWF.

Artiklen fortsætter under billedet.

Plakatdesignet er lavet som en collage af gamle VEGA-plakater. Foto: PR

– Det nye initiativ peger ind i en mere bæredygtig fremtid, hvor vi først og fremmest skal genbruge mere, og dernæst genanvende. Så vores forbrug og produktion hele tiden indgår i et cirkulært forløb, siger Bo Øksnebjerg, CEO for WWF Verdensnaturfonden, i meddelelsen.

”Return to the Bar”

Opgaven med at skabe design og awareness-kampagne lagde parterne hos Scholz & Associates.

Herfra kvitterede man med kampagneinitiativet ”Return to the Bar”, som ruller i Københavns bybillede og digitalt lige nu. 

– Målsætningen var fra starten at integrere design og kampagnedelen, så begge dele skabte energi og satte strøm til helheden. Grundideen udspringer af VEGA’s mangfoldige musikprofil gennem 25 år. Og kop- og plakatdesignet er lavet som en collage af gamle VEGA-plakater, siger Morten Wilhelm Scholz, founder og creative director hos Scholz & Associates.

Han oplyser, at alt er skabt ”i hånden”, så der er ikke ”snydt med computeren”.

" Det er en sexet og hedonistisk CSR-kampagne, gaspedalen i bund.
Morten Wilhelm Scholz, founder og creative director hos Scholz & Associates

– Når man ser de nye plakater hænge rundt om i byen lige nu, giver det en fantastisk oplevelse af, at tingene går i ring, og det hele passer sammen, siger han og tilføjer:

– Kampagnedelen er primært båret af en hero-film, hvor collage-tankegangen er oversat til filmmediet tilsat alverdens referencer fra 25 års musikhistorie. Det hele bindes sammen af tag-linen ”Return To The Bar”, der har en dejlig dobbelt betydning.

En holdbar løsning

Også hos Tuborg glæder man sig over at kunne bidrage til, at VEGA genåbner uden engangsplastikkrus.

– Vi er optaget af at udvikle bæredygtige løsninger sammen med vores samarbejdspartnere og være med til at ændre øl- og livemusikoplevelsen i en mere bæredygtig retning. Det her er en holdbar løsning i forhold til at reducere forbruget af engangsplast væsentligt, og vi er rigtigt stolte af initiativet, siger Marlene Vagn Andersen, Brand Activation Manager for Tuborg.

Morten Wilhelm Scholz får det sidste ord om kampagnen:

– Det er en sexet og hedonistisk CSR-kampagne, gaspedalen i bund. Og vi kan godt have det sjovt samtidig med, at vi gør noget godt for planeten og hinanden. Det budskab passer til tiden, hvor særligt kulturinstitutionerne er hårdt ramt af COVID-19.

Se kampagnefilmen her.