– Den klør i hovedbunden … Jeg rider forsigtigt … Den smadrer mine fletninger!
De mange undskyldninger for ikke at bruge hjelm kommer fra vikingen Svend i en ny reklamefilm fra Rådet for Sikker Trafik og bureauet & Co.
Filmen sætter scenen i Danmark år 893. Og den forfængelige viking og hans makker Hjalmar, der er på vej på togt i England, skal motivere voksne cyklister til at huske hjelmen. Også selv om togtet kun går til bageren.
– Antallet af hjelmbrugere i bytrafikken er i dag oppe på 47 procent, men vi skal have tallet endnu højere op, siger Lisbeth Sahl, senior kampagneprojektleder, Rådet For Sikker Trafik.
Den nye kampagne, der går i luften i dag, retter fokus mod de voksne, som har en lavere brug af cykelhjelm end børnene.
Artiklen fortsætter under billedet.

– Og de voksne har masser af dårlige undskyldninger for ikke at bruge hjelm. Det er det, vi gerne vil have folk til at reflektere over i vores nye kampagne.
De gæve vikinger kommer dog på en forholdsvis stor opgave, hvis de skal leve op til den effekt, som de seneste seks års cykelhjelm-kampagner har præsteret.
Fire gange Advertising Effectiveness Award
Kampagneuniverset Nederen Forældre – som & Co. også var bureau på – kørte fra 2014 til 2020 og havde til formål at få hjelm på hovedet af de mindste cyklister i trafikken.
Kommunikationen hentede i perioden stribevis af kreative priser – plus fire priser ved Advertising Effectiveness Award.
Seriens tredje kampagnefilm med titlen ”Filips Far” blev den bedst performende i rækken af film. Den var i 2017 og 2018 desuden den mest populære danske reklamevideo på YouTube.
Men vigtigst af alt fik den hjelmen på hovedet af flere børn.
Målinger foretaget i perioden af Rådet for Sikker Trafik i samarbejde med en lang række kommuner viser således, at udviklingen i brugen af cykelhjelm er steget fra 64 procent i 2014 til 86 procent i 2019 for børn i alderen 10-12 år.
Artiklen fortsætter under billedet.

– Børnene har nu en så høj hjelmbrug, at potentialet for en øgning af hjelmbrugen i denne målgruppe er blevet marginal. 8 ud af 10 skolebørn spænder hjelmen, siger Thomas Christenson, Client Director, & Co. og tilføjer:
– Det er en af årsagerne til, at vi nu retter fokus mod den bredere og voksne målgruppe. For her er der endnu behov for indsats.
Credits
Annoncør: Rådet For Sikker Trafik
Senior Projektleder: Lisbeth Sahl
Senior Projektleder: Michelle Lykke Laviolette
Vicedirektør: Karina Petersen
Bureau: & Co.
Creative Director: Thomas Hoffmann
Art Directors: Ole Hoffmann, Kristoffer Winther Sørensen
Copywriter: Kristian Eilertsen
Media Strategist: Nynne Sille Hansen
Planner: Katrine Thamdrup
Account Manager: Louise Brinkland Færch, Louise Rasmussen, Anne Sophie Vendal
Client Director: Thomas Christenson
In-house Producer: Filippa Borg
In-house Editor for supporting elements: Søren Jespersgaard Albrechtsen & Frederik Topsøe Jensen
Produktion: New Land
Instruktør: Tore Frandsen
Producer: Sara Samsøe
Filmfotograf: Kasper Wind
Klipper: Jacob Schulsinger
Filmfotograf: Kasper Wind
B-fotograf: Magnus Eidemak
Belysningsmester: Tobias Juhl
Belyser Thomas Spoon Menzer & Anders Knudsen
Produktionsleder: Janni Thomsen
Produktionskoordinator: Lasse Bugge Schmidt
Scenograf: Mads Jørgensen & Christian Rathmann
Rekvisitør Morten Skovsang
Stylist: Dagmar Stefflova
Garderobe: Ondřej Kinský & Karolína Koláčková & Freja Fabricius
Sminkør: Louise Bruun
Makeup Assi: Line Nowark & Darren Kordich
Statistkoordinator: Fie Madsen
Tonemester / Sound Recordist: Duran Darkins
Casting: Saskia Skeel Fahlsten
Statist Casting: Tommy Duus
Post Production: Copenhagen
VFX Grader: Mikael Balle
VFX Supervisor: Christian Sjöstedt
Sound design: Kevin Koch
Handler om liv eller død
Den nye kampagnefilm er optaget i Sagnlandet Lejre med instruktør Tore Frandsen for New Land ved roret.
I filmen gør vikingen Svend klar til at lede et togt mod England. Men bedst som han kalder til afgang, bliver han stoppet af sin søn, der vil have ham til at tage hjelm på.
Som de andre vikinger i flokken.
Svend vil dog ikke lytte til sønnen, og dialogen med makkeren Hjalmer giver anledning til at gentage hans mange undskyldninger.
Og det udstiller ikke Svend mindre, at hans undskyldninger også lige skal råbes til den afventende flok på bakketoppen langt væk.
Inspirationen til vikingeuniverset kom, da bureauet begyndte at kigge på hjelme og deres funktion gennem tiderne, fortæller Kristoffer Winther, Senior Art Director, & Co.
– Tanken om at datidens familier har haft de samme problemer med at få hjelmen på, synes vi var sjov. Og det gav os et univers, som på afvæbnende facon kunne formidle budskabet, siger han.
Om valget af vikingetiden siger Ole Hoffmann, Senior Art Director hos & Co.:
– Vi placerer historien der for at gøre det mere karikeret, mere udtalt, hvor absurde de undskyldninger egentlig er. Det handler jo i sidste ende om liv eller død. Eller i mange tilfælde om svære hovedskader. Så forhåbentlig kan vi få udstillet disse undskyldninger og skabt en refleksion hos de cyklister, der endnu ikke har fået hjelmen på.
Samarbejder skal styrke budskab
Kampagnen kører hen over sommeren og rummer – ud over herofilmen – også Out Of Home, korte opfølgende film og GIF’s.
Dertil kommer en række samarbejder med andre aktører.
Blandt andet har Rådet for Sikker Trafik en aftale med låse- og sikkerhedsvirksomheden ABUS, der også fremstiller cykelhjelme. Virksomheden kommer i kampagneperioden til at udbrede specialproducerede kampagneelementer hos 400 cykelhandlere landet over.
Der er også indgået samarbejde med Nationalmuseet, som deler kampagnebudskabet i forbindelse med museets vikingeudstilling senere i juni.
Se kampagnefilmen her:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger