Omnicom Media Group, der blandt andet rummer mediebureauet OMD, og specialenheden Annalect, klarede sig bedst blandt de store mediebureaunetværk på new biz-fronten i såvel Danmark som i Norden i 2020.

Det fremgår en opgørelse foretaget af konsulentfirmaet COMvergence, der indsamler og analyserer oplysninger om annoncører og globale mediebureaunetværk.

I Norden opnåede Omnicom Media Group en nettotilgang af kunder til en værdi af 164 millioner dollar, eller godt en milliard danske kroner, viser opgørelsen fra COMvergence.

Opgørelsen viser, hvor stor en medieomsætning i millioner af dollar de tre mest vindende netværk har vundet i de pitches og udbud, der blev afgjort i 2020.

På andenpladsen følger GroupM, der rummer bureauer som Wavemaker, MediaCom, m/SIX og Mindshare, mens Publicis Media – der blandt andet omfatter Starcom og Zenith – er på tredjepladsen.

I den samlede, nordiske opgørelse er Omnicom Media Group skarpt forfulgt af GroupM, mens Mediabrands, der rummer bureauer som UM, Initiative og Reprise, er på tredjepladsen:

Norden Netto tilgang Tabt Vundet Gen-vundet
Omnicom Media Group +164 -20 +146 +38
GroupM +92 -43 +128 +7
Publicis Media +23 -45 +37 +31
Danmark Netto tilgang Tabt Vundet Gen-vundet
Omnicom Media Group +39 -3 +40 +2
GroupM +30 -7 +32 +5
Mediabrands +1 +1

Peter Gotfredsen, nordisk CEO for Omnicom Media Group, oplyser i en mail til Markedsføring, at mediebureaugruppen begyndte samarbejder med 31 nye annoncører i Danmark i 2020, herunder DSB, MATAS, Beiersdorf, Apollo og Silvan.

De fleste nye kunder stod OMD for, oplyser han.