Kulturministeriet og IT/Forskningsministeriet har netop offentliggjort rapporten “Konvergens i Netværkssamfundet”, som analyserer, hvad der sker, når informations-, kommunikations- og medieteknologier smelter sammen. Den peger på de vigtigste tendenser og præsenterer mulige scenarier, snarere end at lancere helt konkrete forslag til initiativer – og den definerer en række tendenser, som vil slå igennem uanset hvilket scenarie, der er mest dækkende. Blandt andet peger man på, at kommunikations- og medielandskabet vil blive mere globaliseret og
kommercialiseret, at medieforbrugerne får større valgfrihed og fleksibilitet, samt at forbruget bliver mere individualiseret, segmenteret og interaktivt præget.

Rapporten, der skal ses som optakt til en offentlig konference om emnet efter sommerferien, er at finde på www.kum.dk eller www.fsk.dk. cnb