Efter købet af den danske internet-udbyder Image Scandinavia
tidligere på året, er hollandsk-ejede World Online nu ved at have
organisationen så meget på plads, at man kan gå i gang med
arbejdet med at opfylde koncernens mål: At blive nr. ét på
markedet.
Første step er en kampagne, der skal markere navneskiftet
fra Image Scandinavia til World Online. Den finder sted her i
forsommeren. Og det næste kommer til efteråret, hvor World Online
lancerer en dansk portal, og dermed bliver World Online både
udbyder og medievirksomhed på det danske marked.
– Målet er at skabe et univers som giver information og
skaber overblik, med relevans som nøgleordet. Vores
konkurrencefordele er dels den målrettethed, vi kan sikre, dels
at vi kan levere et bredere indhold – og mere af det, bl.a. fordi
vi på europæisk plan har aftaler med en lang række leverandører
af indhold, siger Anne Margrethe Hefting, salgs- og marketingchef
i World Online.
– America Online er forretningsmodellen for vores portal. I
USA er den jo “lokal“, og det samme skal vores danske portal
være. Selvom vi er internationalt funderede, lægger vi vægt på at
være så danske som muligt, dvs. at vi vil levere danske nyheder
og tjenester, der er målrettet danskerne. Vi vil være danskernes
filter i det væld af informationsmuligheder, der tilbydes
mennesker i dag. Og vi vil være det på både erhvervs- og
privatmarkedet.
Slaget er ikke slået
World Online konkurrerer dermed direkte med udbydere som bl.a.
Teledanmark, Telia, Get2Net og med portaler som Jubii og Yahoo.
Og Anne Margrethe Hefting er overbevist om, at der vil komme
endnu flere til.
– Slaget om markedsandelene på internet-markedet er slet
ikke slået endnu. Markedet er endnu ikke fordelt, det flytter sig
ekstremt hurtigt, og det vil det fortsætte med, siger hun.
World Online vil blandt meget andet også satse på en nem og
gennemskuelig prissætning. I en undersøgelse over priser på
nettet, der blev offentliggjort for nylig, lagde Image
Scandinavia sig i spidsen som den billigste udbyder, og den linie
vil World Online følge.
World Online har valgt TBWA Reklamebureau som
samarbejdspartner.
– I markedsføringen vil vi tænke lidt anderledes, gøre
tingene smartere, således at vi ikke bare tæppebomber markedet,
som man ser mange af de andre udbydere gøre. Det betyder, at vi
vil bruge nettet i vid udstrækning, og udnytte de muligheder
nettet giver for at målrette vores budskaber, men også de
traditionelle medier er naturligvis vigtige, specielt i
markedsføringen mod privatmarkedet. Men der skal også tænkes i
co-branding aftaler, f.eks. med indholdsleverandørerne – og andre
spillere i IT-branchen. Og så skal der skal tænkes kreativt i
implementeringen, fortæller kontaktchef Thomas Nistrup, TBWA
Reklamebureau.
BOX:
World Online
World Online med basis i Holland tilbyder både forretnings- og
inviduelle kunder internetadgang og en varieret pakke af
interaktive services – der er mere end 100 forskellige produkter
på programmet – som bl.a. inkluderer elektronisk post, aktioner,
Instant Message Service, underholdning, finansinformation,
interaktive magasiner og aviser. Selskabet er grundlagt i 1996 og
har i dag mere end 1 million brugere. I år 2000 satser man på at
være Europas største internetudbyder.
I Danmark har World Online gennem købet af Image
Scandinavia erhvervet godt 65.000 brugere og 6.000 web-hostings.
De danske vækstmål indebær, at man inden for nogle få år skal
have 5-6 doblet antallet af kunder på internet-leverandørsiden.