VELUX Gruppen har valgt Carat som mediebureau i hele Europa, og koncernens aktiviteter på mediefronten bliver fremover styret ud af kontoret i København.

Det er et betydeligt strategiskift, idet koncernen tidligere har samarbejdet med flere end 25 forskellige mediebureauer i de europæiske markeder.

– Med valget af ét mediebureau til at håndtere alle vores europæiske markeder forventer vi at opnå markant større gennemslagskraft af vores aktiviteter, siger Steen Koch Sørensen, VP Marketing, VELUX, til Markedsføring.

Han oplyser, at valget af Carat er truffet efter en pitch mellem seks store mediebureau-grupper, og han forventer, at den nye strategi kan bidrage til at sikre ”en effektivisering og styrkelse af det globale samarbejde i VELUX.”

Masser af fordele

Men lokalt medie- og markedskendskab er vel ellers en fordel? Risikerer I ikke at miste det med ét bureau til alle markeder?

– Det er helt sikkert en fordel. Men der kan også være ulemper ved en decentral struktur. Vi har selvfølgelig vejet fordele og ulemper op mod hinanden, og vi vurderer, at en mere central styring kan bidrage til større impact, siger Steen Koch Sørensen.

Han uddyber, at man med den nye struktur også opnår en mere ensartet rapportering af performance land for land:

– Vi får et fælles sprog omkring media learnings og betydeligt bedre muligheder for deling af best practise.

Det må også blive en billigere løsning for jer – hvor meget sparer I?

– Det er korrekt, men jeg kan ikke oplyse konkrete tal på det punkt.

Etablerer ny struktur

Hos Carat i København, hvorfra VELUX’ fremtidige, europæiske medie-aktiviteter skal styres, er Morten Reimann Jensen, Managing Director, naturligt nok godt tilfreds med det nye ”win”:

– Det er da klart. Vi er både stolte og glade herinde, og vi glæder os meget til for alvor at komme i gang med at hjælpe VELUX med at sikre et endnu mere effektivt medie-arbejde i Europa, siger han.

Morten Reimann Jensen oplyser, at VELUX bliver Carat Københavns største kunde, og at man i forbindelse med centraliseringen af arbejdet ud af København opretter en særlig hub-struktur på bureauet:

– Det gør vi for at sikre VELUX optimal service i alle europæiske markeder, siger Morten Reimann Jensen.

Holder fast i kreativ partner

VELUX samarbejder på den kreative front fortsat med & Co.

Skal I i gang med at ændre på jeres kreative bureau set up også?

– Vi kigger generelt på tværs. Nogle steder giver det mening, andre ikke. & Co. har længe været vores globale, strategiske partner, og det er de stadig. Vi er meget glade for det arbejde, de leverer, siger Steen Koch Sørensen.

Han ønsker ikke at oplyse størrelsen på VELUX globale marketingbudget, men siger, at man kommunikerer ”med tyngde i en bred palet af medier”:

– Vi arbejder både med klassisk above the line og med mere digitale tiltag. Og så kommunikerer vi i stigende grad til slutbrugerne.