Egmont Interactive’s forventninger til lanceringen af den nye Sony PlayStation, PS2, minder mest om nedtælling til millenium. Og skal man tro Egmont Interactive, der står for lanceringen af den nye Sony Playstation i hele Skandinavien, kommer lanceringen ikke til at gå stille af.
– Vi regner med, at efterspørgselen er så stor, at vi sikkert kunne sælge maskinen uden at reklamere. Så vores succeskriterium er ikke kun at få røde lamper, men derimod at bekræfte forbrugerne i deres forventninger til produktet, siger Christian Noer, marketingkoordinator hos Egmont Interactive, der har valgt at lave et kæmpe reklamesatsning umiddelbart før og efter lanceringen.
– Der har været meget snak om den nye Playstation, som er en revolution i forhold til den oprindelige. Derfor vil der også være meget hype forbundet med lanceringen og den effekt har vi selvfølgelig tænkt os at bruge. For dybest set lancerer produktet sig selv, siger han.
Den nye PlayStation er teknisk meget stærkere end den gamle. Den vil have en bedre grafik, bedre lyd og langt flere spil end hidtil set for andre spillekonsoller. Desuden har den også DVD video afspiller. En feature, der gør den meget interessant for et større publikum.
Da PS2 blev lanceret i Japan blev der solgt en million maskiner og det var bare på den første weekend, hvorefter der var udsolgt. I USA solgte man en halv million på lanceringsdagen og kunne allerede dagen efter melde om udsolgt.
Den 24. november er det så Danmarks tur til at blive ramt af PS2-feberen og til at markedsføre den nye maskine vil Egmont Interactive udover den traditionelle markedsføring på print og film lave deres største event satsning nogensinde.
Den generelle markedsføring vil primært køre med biografreklamefilm, der er instrueret af kult instruktøren David Lynch og lavet centralt af TBWA i London. Temaet i filmen, der mest minder om en blanding af Salvador Dali møder Twin Peaks, handler om at nå den tredje tilstand, også kaldet “The Third Place“, som ligger uden for den situation man er i arbejdet og fritiden.
Derudover er PS2 sponsor i forbindelse med Champions Leauge kampene.
LIVING OUTDOOR
Den danske eventsatsning med PS2 er i millionklassen og vil bestå af to store events i form af en kæmpe living outdoor og et stort releaseparty for pressen og andre indbudte.
Den store living outdoor foregår på Nørreport Station, hvor der i to uger vil være opsat en kæmpe skærm på 70 kvadratmeter, som i de mørke timer vil vise spots for den nye PS2. I dagene efter lanceringen vil der også være mulighed for udvalgte fans at spille på den nye Playstation og det vil selvfølgelig foregå direkte på storskærm. Lignende skærme vil være sat op i Oslo og Stockholm, som lancerer PS2 samtidig med Danmark.
– Storskærmen eller living outdoor, som man har valgt at kalde den, bliver en verdens premiere siger Teddy Brandt, kreativ direktør hos eventfirmaet Event Force, der står bag eventdelen af markedsføringen af PS2.
I forbindelse med valget af sted for storskærm har man brugt lang tid på at finde det rigte sted, men også på at få tilladelse fra kommunen.
– Men det er lykkedes og jeg er sikker på, at den nye living outdoor fremover vil være en ny mediestandard, som andre vil efterligne, siger Teddy Brandt, som også har store forventninger til lanceringsfesten, hvor der bl.a. vil være en række overraskelser. En del af dem ønsker han ikke nævne, for dermed vil han ødelægge oplevelsen for de mere end 500 indbudte.
– Men det kommer til at blive i stil med den verden, som foregår i reklamefilmen, så har jeg vist ikke sagt for lidt, siger Teddy Brandt, der roser Egmont Interactives vilje til at satse på at lave en stor event i forbindelse med PS2.
– Man kunne have kørt mange spots på tv og annoncer i aviser, men i stedet har de valgt at lave en anderledes markedsføring, fordi de har et anderledes produkt, som viser, at de er helt fremme på beatet. Men den store satsning er også en stor satsning for os, for vi er virkelig til eksamen den 24. november. Vores succeskriterium er at PS2 er top of mind hos alle forbrugerne, og at vi med de to events er med til at bekræfte forbrugerne i deres store forventninger til produktet og brandet, siger han.