Efter at IPG Mediabrands i januar fortalte, at man havde splittet IUM-delen op i to mediebureauer – UM og Initiative – er der sket ting og sager i bureaukoncernen.

Senest har UM fået ny Managing Director i skikkelse af Andreas Hansen. Han er hentet hos Nordlid, hvor han gennem de seneste to et halvt år var kommerciel direktør (CCO).

Tidligere har han været udviklingsdirektør, og en del af direktionen, hos Aller. Han har desuden haft ledende stillinger på flere bureauer – herunder Isobar, Hjaltelin Stahl og Halbye Kaag JWT.

Men nu skal han drive det nye Mediabrands-bureau UM frem over stepperne efter opsplitningen af IUM i januar. Og det glæder han sig til.

– Vi har internationalt været igennem en større overhaling, som har udmøntet sig i en ny nordisk organisation med stor koordinerede slagkraft på tværs af lande og markeder, siger han og uddyber:

– Det betyder, at vi i dag kan tilbyde vores kunder en række nye, avancerede værktøjer – herunder i forhold til blandt andet planning, funnel modelling, medieplanlægning etc. Dermed kan vi bygge vores rådgivning op omkring avancerede tech-værktøjer sammen med erfaren konsulentbistand. I min bog betyder det, at vi kan levere samlet på et helt andet niveau end tidligere.

”En tand dybere”

Hvorfor sagde du ja til jobbet?

– Jamen, jeg kunne ikke sige nej til de muligheder, jeg blev præsenteret for. At være en del af en lancering – ikke en relancering, men en lancering – som den Michael Thim beskrev, det ville jeg gerne, siger Andreas Hansen og uddyber:

– For UM er jo ikke bare udkommet med nyt navn og nyt logo. Man er gået en tand dybere. Og jeg synes godt, man kan sige, at vi er i markedet med et nyt koncept, et nyt bureau, der sætter nye standarder for leverancer til vores kunder. Det var en af mine største motivationer til at takke ja til jobbet. 

" Vi kan alt det, som alle mediebureauer kan, men med en langt større integration af de fire områder.
Andreas Hansen, Managing Director, UM

Men hvorfor er det spændende?

– Fordi rejsen er spændende. Jeg kan lide at bygge ting. At sidde ved rattet og have det overordnede ansvar. Nye kunder og vækst er selvfølgelig vigtige fokuspunkter. Men det vigtigste er det fundament, du står på, siger Andreas Hansen og tilføjer:

– At du kan levere resultater og indfri de KPI’er vores kunder sætter for sig og os. Man er sjældent bedre end den sidste indsats, og derfor er det vigtigt at være i gear til at kontinuerligt at levere resultater. Ikke bare heldige ”one off’s”.

Kan lynhurtigt skifte gear

Formelt ”står” bureauet på fire ben: Media, Data/tech, Kommerciel Strategi og Kommerciel Kreativitet, forklarer Andreas Hansen og peger på agilitet og samarbejdsmodeller, der gør op med traditionel tænkning og gøren, som en af bureauets helt store styrker:

– Vi kan alt det, som alle mediebureauer kan, men med en langt større integration af de fire områder. Yderligere skiller vi os ud med en tech toolbox, der er mere end et avanceret Excel ark tilsat et fedt design. Vores toolbox er udviklet på tværs af lande og med udgangspunkt i den virkelighed, vores kunder bevæger sig i hver dag, siger han og tilføjer:

– I dag står virksomhederne, uanset om det er Netto, Honda, Spotify eller Just-Eat i stigende grad over for illoyale forbrugere, der har alle muligheder for at finde varen hurtigt og nemt. Det betyder, at man skal anstrenge sig til det yderste hver dag som brand for at blive valgt. Det stiller krav til brands og ikke mindst til det samarbejde, brands og bureau har med hinanden. Vi er rustet til de krav. 

Hvad mener du med, at I er rustet til de krav?

– At vi hos UM har værktøjerne til lynhurtigt at skifte gear og tempo på både den lange og den korte bane i en kombination med et erfarent konsulentteam, der kan arbejde og tænke i de fire søjler. Strategi, data/tech, kreativitet og selvfølgelig media.

Han tilføjer, at UM blandt andet er ”skarpe på at koble førstepartsdata med de data, man køber ind”:

– Derfor ved vi for eksempel præcis, hvad det betyder for et brand at have en kundeklub, og hvilke krav det stiller for det enkelte brands.

Positionering bliver vigtig opgave

Din største opgave i 2021?

– At positionere UM i forhold til kunder og talenter – potentielle og eksisterende. 

Hvornår er du en succes i dit nye job?

– Det er jeg, hvis jeg lykkes med at skabe en skarp position for UM i markedet og samtidig tiltrække og fastholde både kunder og talenter. Vi måler jo selvfølgelig på alle disse ting – også på de klassiske KPI’er – plus kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed, siger Andreas Hansen og tilføjer:

– Så kan jeg levere på disse punkter, så vil jeg tillade mig at sige, at jeg er en succes i mit nye job.