Kvinder forlader reklamebranchen i et alarmerende omfang, skriver Ad Age, der har taget et kig på en undersøgelse lavet af organisationen She Runs It
For første gang i fire år er under halvdelen af stillingerne i bureau-, medie- og techindustrierne besat af kvinder.
Ifølge undersøgelsen drejer det sig om 46,4 procent. Et fald på 10 procent fra sidste år. She Runs It har spurgt 50 virksomheder fordelt over de tre industrier.
“Det ser ud til, at vores branche er blevet dramatisk påvirket i løbet af det seneste år. Efter alt der er foregået i vores industri, pandemien og det racemæssig skel, har folk virkelig genovervejet, hvad deres prioriteter er, og vi befinder os sandsynligvis i en tid, hvor virksomheder og mennesker revurderer, hvad der er vigtigt, siger Lynn Branigan, CEO hos She Runs It, til Ad Age.
Mens flere kvinder ikke længere er en del af branchen, er der dog også lidt godt nyt.
For der har været en stigning i antallet af kvinder, der bliver forfremmet til koncernchefer og senior manager stillinger. Nu er det tal på henholdvis 33 procent og 43 procent, hvor det i 2019 var på 29 procent.