Valtech i Danmark skal i 2020 ud på en transformationsrejse, der skal sikre, at bureauet i en tid, hvor kunder insourcer og signalerne fra markedet stikker i forskellige retninger, vækster.

Det fortæller Michael Krogh-Schlichter, der har sat sig i direktørstolen for digitale bureau i Danmark.

– Vi kigger ind i nogle år, der står i forandringens tegn. Om den store depression kommer, ved jeg ikke, men jeg tror, at mange i branchen oplever lidt usikkerhed i markedet, hvor nogle kunder holder lidt igen, mens andre insourcer.

Hvad betyder det?

– Vi mærker det selvfølgelig, når der er noget, der forsvinder på grund af insourcing. Men omvendt er der også kunder, som har en helt anden strategi, som investerer helt vildt og som gerne vil bruge vores netværk og viden. Det kan så være, at de kunder om fem eller syv år også vælger at insource. Det kan man aldrig vide, siger Michael Krogh-Schlichter.

Han fortsætter:

– Men vores kerneforretning er ikke væk om fem år. Det tror jeg simpelthen ikke. Det er dog klart, at udviklingen betyder, at vi skal gøre noget mere og noget andet.

Connected, connected, connected

Ifølge det seneste regnskab havde Valtech i 2018 en omsætning på næsten 168 millioner kroner, mens der på bunden landede godt 15,5 millioner kroner. I 2018 havde selskabet i gennemsnit 153 ansatte. Omsætning, overskud og antal medarbejdere har været stødt stigende de seneste år. 

Og det er heller ikke fordi den nye danske direktør skal stå i spidsen for en larmende revolution. Der skal snarere sættes skub i evolutionen af det selskab, han – med undtagelse af et par afstikkere – har arbejdet i siden 2004.

Siden 2014 har en været en del af den danske ledelsesgruppe, og inden han satte sig i sin nye stol, var han Delivery Director.

Her havde han et tæt samarbejde med sin forgænger, Carsten Brogaaard Jensen, som nu har fået en global opkøbsrolle i koncernen, og som Michael Krogh-Schlichter kalder en ”fantastisk dygtig sælger og strateg.”

– Der er mange ting, som jeg gerne vil videreføre. Blandt andet Carstens ledelsesstil, herunder nærvær, empati og indføling, siger Michael Krogh-Schlichter.

Han forklarer, at Valtech i Danmark skal “være endnu bedre” til det, man allerede laver, men også “udvide med nye serviceområder.”

– Vi kommer fra et sted, hvor vi har levet af at bygge store web- og commerceplatforme og lavet digital strategi. Men jeg tror, at det bliver sværere at sælge platforme i samme omfang, som vi har gjort, siger han.

Den nye direktør nævner ”Connected Experiences” som et område bureauet vil satse på:

– Tilgangen til internettet kommer i stigende grad til at være andre steder end via en browser. Vi har allerede et stort joint venture med Audi på den del. Opgaven er at hjælpe vores kunder gennem en digital transformation, siger Michael Krogh-Schlichter.

Han tilføjer:

– Connected retail og transformation consulting er noget, der vil fylde mere og mere for os. På den måde trækker vi også kunderne tættere på os.

Hvad skal det danske kontor kunne i Valtech-gruppen?

– Vi er gode til at bygge teams, som kan styre store projekter, så vi skal især bidrage med ledelse, siger han.

Michael Krogh-Schlichter oplyser, at man i 2020 har planer om at ansætte en række nye medarbejdere, men hvor mange ønsker han ikke at gå ind i. Den nye danske direktør indgår i Valtechs europæiske ledelsesteam. Globalt beskæftiger Valtech godt 3.000 medarbejdere, der er fordelt på 38 kontorer i 16 lande.