Dansk Journalistforbund (DJ) har vedtaget nye etiske retningslinjer for bloggere og influenter.
Det oplyser forbundet.
– Vi ser desværre jævnligt influencers, der ikke opfører sig ordentligt. Alle er enige om, at der er et kæmpe behov for retningslinjer. De politiske partier er meget optaget af at indføre reguleringer, og derfor er det oplagt, at DJ er gået forrest, siger Lisbeth Kiel, der er formand for Danske Bloggere i DJ, til fagbladet Journalisten.
Retningslinjerne henvender sig til alle bloggere og influenter og altså ikke kun medlemmerne i DJ.
Hvis man tilslutter sig de 13 retningslinjer, kan man bruge et mærke, der viser, at man er etisk ansvarlig, skriver Journalisten.
Retningslinjer ser dagens lys efter et længere forløb og en række sager, hvor influencers har gjort sig uheldigt bemærket. Senest er influenten Fie Laursen igen kommet i modvind, efter hun har reklameret for sugardating.
Debatten om retningslinjer for influenter har også kørt i Markedsføring. Tidligere i år efterlyste Caroline Bendixen, der er Managing Director hos bureuaet Adnuvo, således influent-certifikat, som kan fungere som en art blåstempling af danske influenter. Forslaget fik dengang en lunken modtagelse.
De nye retningslinjer ikke indeholder noget om håndhævelse.
– Det svarer til, at man laver en lov om fartbegrænsninger, men ikke tjekker, hvem der skal håndhæve loven, hvis man kører for stærkt, siger Lisbeth Kiel til fagbladet.
Journalistforbundets formand, Tine Johansen, ser retningslinjerne som et skridt i den rigtige retning til at få forbedret troværdigheden og etikken:
– Nu har vi fået et fælles grundlag at stå på, og vi vil nu kigge på, hvordan vi kan få spredt budskabet til forskellige samarbejdsparter og interessenter og arbejde videre for at sikre, at retningslinjerne bliver delt og anerkendt. Og så må vi tage hul på diskussionen om, hvordan vi kan sikre, at retningslinjerne bliver efterlevet – eventuelt på sigt gennem et uvildigt nævn, siger hun til journalistforbundet.dk.
Fakta: Etiske Retningslinjer for bloggere og influenter
- Du er bekendt med markedsføringsloven og dens gældende regler, og du overholder disse i dit arbejde.
- Du har et medansvar for at bringe korrekt information på dine medier.
- Du gør andre personer opmærksomme på, hvis de medvirker i kommercielt indhold på dine medier.
- Du indhenter tilladelse, inden du anvender andres materiale i dit indhold, og du krediterer ophavsmanden.
- Du holder en god digital tone.
- Du er din målgruppe bevidst, og derudover tager du et ekstra hensyn, hvis du har mange følgere under 24 år.
- Du giver andre mulighed for at tage til genmæle ved kritisk omtale af dem på dine medier.
- Du tager ansvar for dine brugeres data og holder dig opdateret på lovgivningen på området.
- Du er ansvarlig for at de tal og statistikker, du videregiver om dine medier, er opdaterede og retvisende.
- Du skal gøre opmærksom på retoucherede billeder, som ændrer proportionerne på din krop, hvis du har mange følgere under 24 år.
- Mængden af omtale fra nuværende og tidligere annoncører fylder ikke uforholdsmæssigt meget i dit øvrige indhold.
- Ved kommercielle samarbejder om kosttilskud og skønhedsprodukter, kommer du ikke med udokumenterbare påstande om dine egne resultater.
- Du laver ikke kommercielle samarbejder vedrørende kosmetiske indgreb, hvis du har mange følgere under 24 år.
Kilde: journalistforbundet.dk