Erhvervsbarometeret fra Kreativitet & Kommunikation er netop offentliggjort, og barometerpilen peger ikke ligefrem på ”smukt”.

84 procent af de i alt 40 respondenter, der alle er medlem af Kreativitet & Kommunikation, svarer, at bruttoavancen er faldet i perioden marts – december 2020. Gennemsnitligt er den faldet med 37 procent.

Dertil kommer, at næsten halvdelen, 47 procent, har opsagt medarbejdere i perioden siden marts 2020.

Og selv om langt fra alle KreaKoms medlemmer har bidraget med svar, så peger CEO, Tine Aurvig-Huggenberger, på at grundlaget er repræsentativt.

– Tallene understreger tidligere analyser, blandt andet fra Dansk Erhverv via Gallup, som også har påvist, at præcis vores branche er særligt hårdt ramt, siger hun og fortsætter:

– Det bekræfter mine værste anelser, og der er ingen tvivl om, at det har voldsomme konsekvenser på både indtjening og medarbejderantal hos vores medlemmer, siger hun.

”Hårdt og hurtigt ramt”

Kreativitet & Kommunikation gennemfører kontinuerligt erhvervsbarometeret blandt medlemmernes CEO’s for at belyse følgevirkningerne af coronakrisen i branchen. 

Af de aktuelle tal fremgår det også:

– at der i gennemsnit har været 14 procents reduktion i antallet af medarbejdere på grund af corona-relateret fald i omsætning

– at 30 procent har bedt om kollektiv lønnedgang blandt medarbejderne,

– at ni procent har besluttet kollektiv lønnedgang i ledelsen.

Tine Aurvig-Huggenberger siger:

– Vi har jo set før, at netop vores branche, reklame, markting og kommunikation, bliver hårdt og hurtigt ramt, når kriser indtræffer.

Hun tilføjer:

– Og selv om denne krise ikke kan sammenlignes en-til-en med finanskrisen, og nogle af vores medlemmer har klaret det fint, så har mange af de traditionelt store, reklametunge annoncører været ramt. Og det har vi kunnet mærke.

”Slidsom genopbygning”

Erhvervsbarometeret siger også noget om, hvor mange af KreaKoms medlemmer, der har benyttet sig af regeringens hjælpepakker.

Om analysen

Erhvervsbarometeret gennemføres kontinuerligt blandt Kreativitet & Kommunikations medlemmer

Den afdækker bl.a. udviklingen i bruttoavance og medarbejdere og brugen af regeringens hjælpepakker.

Data er indsamlet i perioden 18 december 2020-14 januar 2021

40 respondenter har svaret. 38 procent er reklamebureauer, 21 procent mediabureauer, 18 procent eventbureauer

Det har kun 24 procent. Hvorfor, når krisen har ramt branchen så dybt?

– Det er meget enkelt. Hjælpepakkerne har simpelthen ikke været fleksible nok, til at de har kunnet give mening for virksomhederne i vores branche, siger Tine Aurvig-Huggenberger.

Og branchens situation, hvis du kigger frem?

– Jeg vil sige, at der bliver tale om en slidsom genopbygning. Efter finanskrisen tog det fem til seks år, det tror jeg ikke det gør denne gang. Men at sige to eller fire år er som at spå i kaffegrums, siger KreaKom-direktøren og tilføjer:

– Forhåbentlig, når vi når en form for normaltilstand senere på året, kan vi håbe på et boost. Men mange brancher har været ramt af konkurser, og de virksomheder køber jo ikke annoncer igen.