En ny kampagne fra Visit Faroe Islands får massiv medieomtale verden over, viser ny opgørelse nye tal Verizon Media.

Den nye kampagne var 20. april blevet omtalt i 412 nyhedsartikler i medier verden over. Det gjaldt i alt fra TV 2, New York Times og MSN over TechCrunch til South China Morning Post.

Og omtalen vækker naturligvis begejstring hos Rune Hørslev, kontaktdirektør og partner i reklamebureauet Mensch, der sammen med færøske Sansir er reklamebureauerne bag kampagnen.

– ”Closed for maintenence” (tidligere prisvindende kampagne i samme univers, red.)  havde 511 historier i de store nyhedsmedier, så vi mangler stadig 99 for at komme på omgangshøjde. Det, tror jeg, der kommer til at lykkes, siger Rune Hørslev

Er nået ud til milliarder

Han kan også fortælle, at de medier, hvor den nye kampagne er omtalt, ifølge Verizon Medias værktøj Coverage Book, dækker en online læserskare på 2,84 milliarder mennesker verden over.

– Verizon media har estimeret, at 10,5 millioner personer har læst artikler om initiativet, og 7,5 millioner har set mediernes delinger på sociale medier. Alt sammen er opnået med et mediespend på 0 kroner, siger han.

I kampagnen kan virtuelle turister via et website ”fjernstyre” lokale guider gennem landsbyer, ud til Atlanterhavets vandkant og rundt på marker med græssende får. Og det vil folk gerne.

Tallene fra Verizon Media viser nemlig, at de personer, der er taget med på en liveguidet tur på Færøerne, har været med i 4,11 minutter i gennemsnit.

– Jeg kan ikke umiddelbart komme på andre reklamefilm på Facebook, som gennemsnittet har gidet se på så længe, siger Rune Hørslev, der peger på følgende forklaring for ”Remote Tourism”-kampagnens store udbredelse:

– Jeg tror, at verden havde brug for en positiv historie, og jeg synes, det er fantastisk, at Færøerne har givet folk fra hele verden et smil på læben i den her alvorlige situation, siger han.

Stort engagement

Folk fra 156 forskellige lande har set med. Dermed har flere personer fulgt med på kampagnens afstandsture i kampagnens to første dage, end der normalt besøger Færøerne på et helt år.

– Mens de fleste brands havde travlt med at lave følelsesladede film, så gjorde vi noget ved problemet og gav folk en oplevelse. Alle involverede fortjener et kæmpe skulderklap for at få dette komplekse og store projekt op at stå på så ekstremt kort tid, siger Rune Hørslev.

Visit Faroe Islands har i de senesete skabt nogle af de mest succesfulde turismekampagner i verden: Closed for Maintenance, Faroe Islands Translate og Google Sheep View, der alle har hevet priser hjem ved internationale awardshows.

Rune Hørslev kan desuden fortælle, at der nu er hoppet 1.552 gange og løbet 1.992 gange som følge af interessen, ”så vores guider er ved at komme i ganske god form”.

Verizon Media har sammen med Ehrenberg Sørensen Kommunikation og to udenlandske bureauer hjulpet med det opsøgende PR-arbejde i kampagnen.

Se (eller gense) kampagnefilmen her: