McCann Erickson har haft 4 forskellige administrerende direktører over de sidste 4-5 år. Men bureauet har endnu ikke formået at blive det de var engang, nemlig et af Danmarks førende reklamebureauer. Nu skal et nyt ledelsesteam vende udviklingen.

Steen Christiansen tiltrådte som McCann s nye adm. direktør i januar i år. Han kom fra IU, hvor han havde formået at firedoble omsætningen på fire år. Steen Christiansen var allerede et kendt navn i McCann s Europa-ledelse, da begge bureauer tilhører samme familie, og han blev udover sine tidligere resultater valgt på den indsigt han allerede havde i netværkssamarbejdet.

Efter to måneder i sadlen som adm. direktør har Steen Christiansen nu sammensat en helt ny ledelse.

Henrik Strøier er blevet ansat som strategisk direktør/planner. Han kommer fra en stilling som driver hos Courage, og hans opgave vil bl.a. blive at implementere de værktøjer der allerede findes i netværket, og som skal bringe McCann Danmark overens med McCann internationalt.

– McCann i Danmark har længe flirtet med ideen om at være et decideret kreativt bureau. Men det stemmer ikke overens med McCann internationalt, der er en meget tung strategisk bureaukæde. Min opgave bliver at bringe bureauet tilbage på sporet, at implementere og ikke mindst bruge den perlerække af værktøjer der findes indenfor kæden, samt at nurse kunderne, der har været forsømt alt for længe, fortæller Henrik Strøier.

Foruden Henrik Strøier indgår Peter Zimmerman som kreativ direktør, og Mads Albertsen som økonomichef.



FORFRA

Som femte ben i ledelsen er Liselotte Lund Rasmussen ansat. Hun starter senest 1. maj som kontaktdirektør, og kommer fra en stilling som kontaktchef hos Grey.

– Liselotte Lund Rasmussen er ansat fordi hun har bureauerfaring både fra Grey og fra BBDO. Samtidig besidder hun kundeerfaring, og hendes styrke er, at hun er strategisk tænkende. Hun har samtidig stor interesse for de interne processer og procedurer, der får et bureau til at fungere, siger Steen Christiansen og understreger, at bureauet nu vil bruge det næste halve år på at øge medarbejder- og kundetilfredsheden.

– Man kan sige, at vi er startet helt forfra. Der har længe hersket en stor forvirring om, hvem og hvad McCann i Danmark stod for. Vi skal nu granske os selv og finde ud af, hvad vi har på hylderne, om vi har de kompetencer, der tillader os at indfri vores målsætninger, bl.a. at tilnærme os den internationale profil, der bygger på en solid integration af alle aktiviteter på tværs af marketingmixet.



SIGNALFORVIRRING

Et af McCann s problemer har, ifølge Steen Christiansen, været sammensmeltningen af McCann og Momentum. Momentum er McCanns promotion-netværk, der ligeledes er verdens største.

– Promotion er en hastigt voksende marketingdiciplin – og det marked udgør et stort potentiale for McCann i Danmark. Skilsmissen foretages for at sætte ekstra fokus på de muligheder der ligger der. Sammenlægningen har skabt signalforvirring. Momentum skal altså have fuld fokus på promotion og McCann Erickson på advertising.

– McCann og Momentum bliver nu skilt ad, således at Momentum skal være promotion-bureauet. Samtidig skal vi ud og kommunikere, at McCann også har et meget stærkt business to business og dialog bureau, nemlig Medialog, der også skal implementeres meget mere i vores samarbejde med kunderne.

Henrik Strøier, der startede den 1. marts, glæder sig meget til komme i gang, og han ser nogle store udfordringer i sit nye job.

– Jeg ser nogle store muligheder i det her hus, men udfordringen ligger i at sætte de mange enheder og bureauer i spil så vi angriber markedet som én stærk spiller. For kun ved at udnytte de muligheder vi reelt har, kan vi vende modgangen til fremgang, konkluderer han.