Sig nærmer julen, og det giver plads til kulinariske marketing-tiltag.
Derfor: Her til formiddag løftede ”boss’en og bryggeren” i København sløret for deres planer om at overtage det danske ølmarked og lære danskerne at afvise dårlig øl.
Eller sagt med andre ord: Onfone’s stifter og direktør, Morten Strunge og hans bror, Kristian Strunge, lod journalister prøvesmage de syv varianter fra det nye mikrobryggeri, Stronzo, som de to har etableret. Hvordan så mikrobryggeri lige rimer på markedsdominans, kommer vi tilbage til.
– Danskerne drikker al for meget dårlig øl. Vi er for ukritiske – øl skal have karakter. Og nu viser vi, hvordan det skal gøres. Mine øl er ”beer with attitude”.
Det siger Kristian Strunge, der er ildsjælen og bryggeren bag de nye Stronzo-øl, som kunstneren Kristian Hornsleth har designet etiketter til.
Og Morten Strunge bistår som bestyrelsesformand med ”alt det andet” i firmaet. Hvilket han er vant til fra chefstolen i mobilselskabet Onfone, der på lidt over et år gik fra 20.000 til over 200.000 kunder, og for nylig blev solgt til TDC for 300 mio. kr.
Men tilbage til brødrenes ambitioner om, at det indtil i går totalt ukendte og spritnye mikrobryggeri skal overtage verdensherredømmet. Eller i hvert fald få en solid bid af danskernes øl forbrug. Opskriften er sådan set god nok, og de har måske noget af have de store armbevægelser og skæve smil i.
For i hvert fald:
• Stronzo-brandet lover gourmet-øl til rimelige priser,
• landet over står de karakteristiske Stronzo-øl faktisk allerede klar på hylderne i store dagligvarekæder samt på barer og caféer, og
• fra på mandag går Strunge’rne i luften med en reklamekampagne i femte gear.
– Vi har muskler, organisation og kapital. Vi har nogle spændende produkter. Blandingen af de to forhold gør os til et mikrobryggeri med gigantisk potentiale. Inden for de første seks måneder forventer vi at eksportere, og inden første regnskabsår er gået, skal Stronzo være blandt de 10 største danske bryggerier, forudser Morten Strunge.
Fra på mandag bliver Stronzo markedsført massivt over hele landet i printannoncer og på outdoor. Og Dreyer+Kvetny er bureauet bag:
– Vi fik lov at præsentere en kampagne for Stronzo, som Morten og Kristian faldt for. For os er det en drøm at få lov at lancere et bryggeri i så storstilet en eksponering – og på et brand sprængfuld af attitude, mod, vitalitet og rock ’n roll, siger Jakob Dreyer, adm. direktør i Dreyer+Kvetny.
Dele af kampagnen kan smugkigges på:
www.stronzo.dk/xyz/presse Facts om Stronzo
Stronzo forhandler fire øl i Føtex, SuperBest og Bilka:
• Golden Stronzo, brygget på japansk sorachi ace humle
• White Stronzo, en lys belgisk hvedeøl,
• Brown Stronzo, en mørk og fyldig brown ale på amerikansk humle
• Golden Santa, en ægte juleøl
På udvalgte barer og caféer lanceres:
• den amerikansk inspirerede india pale ale, Walrus Punch
• den rødlige og humlede amber ale Red Frikkin Ale
• porteren Butler’s Choice med espresso.