Coca-Cola eller Pepsi? Carlsberg eller Heineken? Heinz eller Beauvais?

Alle brands har en fanskare, men for nylig satte Heinz sig for at finde ud af, hvor stærkt et brand selskabet egentlig har.

Det gjorde man ved at gennemføre et eksperiment, hvor man anonymt – via et reklamebureau – bad forbrugere på fem kontinenter om at ”tegne ketchup”.

Det skriver branchemediet AdAge.

– Det eneste, deltagerne i eksperimentet vidste, at de ”var med i et anonymt socialt eksperiment til brug for ene reklame”, siger Mike Dubrick, der er Managing Partner og ECD hos bureauet Rethink, der stod bag eksperimentet, til mediet.

– Og resultaterne var ikke til at tage fejl af. Bortset fra en fyr, der tegnede sennep og en enkelt, der bare tegnede en rød klat, gik alle andre direkte til Heinz. Det var ret vildt at se, siger han.

Kan vinde egne ”kunstværker”

Flere af deltagerne i eksperimentet tegnede endda både logo og tallet ”57”, der også figurerer på flaskerne.

Efterfølgende har Heinz lagt en video ud, hvor man kan se dele af eksperimentet. Hertil kommer, at man har brugt nogle af tegningerne til billboards og digitale outdoor-reklamer.

Artiklen fortsætter under billedet.

Forbrugernes tegninger bliver også brugt som billboards. Foto: PR

Siden har ketchupbrandet fulgt op på stuntet og kampagnen, der er rettet mod det canadiske marked, med en konkurrence, hvor man kan vinde ketchupflasker med egne ”kunstværker” på.

Der sælges, ifølge heinz.com over 650 millioner flasker Heinz tomatketchup i over 140 lande hvert år.

Det svarer til et årligt salg på over 1,5 milliarder dollar, svarende til godt ni milliarder danske kroner.

Se ketchup-stuntet her.