Mediabureauet Orchestra har bevaret alle kundeforhold og har i det forgangne år endda udvidet kundeporteføljen med kunder som Tivoli, Tivoli Casino og partiet Venstre. Og der er sandelig sorte tal igen-igen.
Fremgangen er tydeligst på toplinjen, hvor Orchestra havde en samlet bruttoavance-vækst på 22 pct. og en vækst i omsætningen på 11 pct.. Resultatet før skat er også fulgt med og lander på knap 2,6 mio. kr. som budgetteret. Dette er til trods for, at man gennem året har udvidet sit kompetencefelt med flere seniorkræfter.
Adm. direktør Ulrik Grevenkop-Castenskiold er naturligvis stolt af resultatet.
– Jeg er trådt ind i et særdeles velfungerende bureau, og jeg er særligt stolt af vores medarbejderes formidable indsats. Vi har travlt i vores daglige drift og arbejder samtidig intenst med videreudvikling af vores forretning.
– Udover det flotte årsresultat, så har indsatsen også båret frugt i form af branchens højeste kundetilfredshed (ifølge seneste CMO imageanalyse af MyResearch, red.), nye kunder på kundelisten i slutningen af året og i starten af 2017 samt lancering af vores nye selskab MyProgrammatic for en måned siden.
– Vi kommer således stærkt ud af 2016 og har ligeledes fået en flot start på 2017. Det giver en ro og styrke til at fortsætte vores forretningsmæssige udvikling og kontinuerligt bygge oven på vores fundament, vurderer altså Ulrik Grevenkop-Castenskiold.
Unik model med overskudsdeling
Orchestra bygger på en særlig forretningsmodel baseret på seniorrådgivning og et indkøbsfællesskab med overskudsdeling blandt bureauets kunder.
Kunderne har indsigt i alle betalingsstrømme i forhold til mediaindkøbene, hvilket administreres af et advisory board bestående af 4-5 kunder samt en revisor.
– En særlig glæde ved vores forretningsmodel, og at vi nu for tredje år i træk leverer et positivt resultat, er, at vi igen kan dele en del af overskuddet med vores kunder, fortsætter direktøren.
Han ser også et stort potentiale fremad, og derfor har man et klart mål om vækst og kontinuerlig udvikling.
– Orchestra har et stærkt økonomisk fundament og en investeringsvillig ejerkreds. Sammen fortsætter vi investeringerne i styrkelse af teknologi og nye spidskompetencer videre ind i 2017.
– Orchestra skal naturligvis fastholde den nuværende DNA og vore kernekompetencer, men vi vil altid fokusere på at udkomme på en ny og innovativ måde, som modsvarer udviklingen og mulighederne i markedet. Det sikrer også den rette udvikling af vores eksisterende kunder, slutter Ulrik Grevenkop-Castenskiold.
Nøgletal mio. kr. 2016/2015
Bruttoresultat: 14,7/12,0
Resultat før skat: 2,6/2,5
Resultat efter skat: 2,0/1,9