– Vi har ikke behov for endnu en ekspert, der bruger 15 minutter på at træde ud ad hamsterhjulet for at råbe op om, at virksomheder skal huske den grønne agenda. At vi alle har et fælles grønt ansvar, er sivet ind – håber jeg. 

Sådan skriver Bjarne Spellerberg, CEO, Boye & Spellerberg, og bestyrelsesmedlem i Dansk Markedsføring, tirsdag i et debatindlæg Børsen.

I indlægget deler Bjarne Spellerberg sine tanker om, hvordan virksomheder så skal kommunikere om deres bæredygtige tiltag.

Han mener, man kan dele virksomheder op i tre grupper, så det gælder kommunikationen af bæredygtige initiativer:

1: De virksomheder, der har etableret deres virksomhed bæredygtigt eksempelvis Patagonia, som i deres core values har “cause no unnecessary harm” og “use business to protect nature” som værdiord. 

2: De (oftest store) virksomheder der har redefineret sig selv og sin forretning fuldstændig, så den har fået et grønt udtryk for eksempel Dong, der blev til Ørsted og 

3: De virksomheder der forsøger at tilpasse sin forretning til nutidens behov for mere bæredygtighed (Rema 1000, Arla, Ikea etc.).

Tænkes ind i helheden

Bjarne Spellerberg mener, at størstedelen af virksomheder i dag i gruppe tre – gruppen for hvem den grønne kommunikation kan være vanskeligere end for de to første. 

– Etablerede virksomheder, der opstod inden den bæredygtige bølge ramte, er oppe mod svære odds – både forretnings- og kommunikationsmæssigt, skriver han og tilføjer:

– For dem handler det netop om, at de bæredygtige initiativer bliver skabt i fællesskab, og det betyder, at marketing- og kommunikationsafdelingen i samarbejde med ledelsen skal sætte retningen.

Bjarne Spellerberg understreger, at virksomheder skal sikre sig, at man arbejder ud fra en strategisk plan.

– Det gælder også med grønne budskaber. Det har ikke værdi at komme med én lille, ubetydelig historie som placering af en ladestander ved kontoret en eller to gange om året. Det er det rigtige at tænke på miljøet, men er det i dag ikke en hygiejnefaktor?, sprøger Bjarne Spellerberg.

I juni-udgaven af Markedsføring stiller vi skarpt på, hvordan bæredygtighed og markedsføring kan gå hånd-i-hånd.