Om få måneder lyder startskuddet til fodbold-VM i Sydafrika, men allerede nu sparker Ga-Jol med et stort co-branding projekt slutrunden i gang.
Det sker med en nostalgisk hyldest til sporten i form af en helt ny serie Ga-Jol-æsker – iført design, der er inspireret af de klassiske Hummel-landsholdstrøjer og farver fra otte af sommerens slutrundedeltagere: Danmark, Tyskland, Italien, Holland, Spanien, Argentina, Brasilien og USA.
Den danske landsholdstrøje pryder naturligvis æsken Original Rød.
Samtidig har de enkelte ”nationaliteter” fået deres egne navne: Den spanske æske indeholder eksempelvis ”El Lakrisol”, den tyske ”Lakritzauer”, den brasilianske ”Lakrisinho” og den italienske ”Lakrizini”.
Brand manager på bloggen
Om projektet siger brand manager hos Ga-Jol, Gitte Korsholm Kristoffersen:
– Sidste år lod vi en række kunstnere og modeskabere designe æskerne. I år ville vi gerne tage tråden op fra dette projekt og krydsede i lang tid fingre for, at temaet kunne blive VM, og da landsholdet så kvalificerede sig, blev vi ekstra begejstrede og satte damp på kedlerne. Men det handler selvfølgelig også om, at vi selv ser Ga-Jol som et folkeligt nationalklenodie, der egner sig rigtig godt til at være rammen om en hyldest til landsholdet og VM i det hele taget.
Hun er i øvrigt selv stor fodboldfan og blogger om VM og projektet på
kampagnesitet vmgajol.dk, der netop er gået i luften.
VM-æskerne er blevet til i samarbejde reklamebureauet Fireball og naturligvis Hummel, der gennem 80’erne og 90’erne etablerede sig netop gennem deres sponsorat af den danske landsholdstrøje.
Kulminationen kom i 1992, hvor Danmark vandt EM, og landsholdstrøjen blev komplet udsolgt.
Hummel er ganske vist ikke længere sponsor for landsholdstrøjen, men virksomhedens ejer, Christian Stadil, synes alligevel, at det var oplagt at være med på Ga-Jol æskerne.
– Ga-Jol har faktisk ret meget tilfælles med Hummel. Begge brands er old school – en blanding af humor, tradition og alligevel en vis fremsynethed. Og så er vi begge spillere på et globalt marked, hvor vi er oppe imod store modstandere – og man bliver stærkere, hvis man løfter i flok, siger Christian Stadil.
De nye æsker kommer i butikkerne løbende med start i denne uge.