Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en influent for ikke tydeligt at oplyse i sine opslag på Instagram, at opslagene var reklame.

Det oplyses i en pressemeddelelse, hvor det også fremgår, at det er den sjette influent, som Forbrugerombudsmanden politianmeldeler.

Sagen, der er blevet behandlet på baggrund af ”flere klager fra forbrugere,” drejer sig om 22 opslag på influentens Instagram-profil.

Opslagene er offentliggjort i perioden fra november 2019 til september 2020, hvor influenten blandt andet har reklameret for tøj, tasker, smykker, skønhedsbehandlinger og tandbehandlinger.

Men det er altså sket uden, at det, ifølge Forbrugerombudsmanden, klart fremgik af opslagene, at de var kommercielle.

Det siger Markedsføringsloven

Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, skal erhvervsdrivende klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.

Hvis et opslag er reklame, og det ikke fremgår tydeligt af opslaget i sig selv, anbefaler Forbrugerombudsmanden, at influenten tydeligt markerer opslaget med ”reklame”, ”annonce”, eller et lignende ord, som modtagerne klart opfatter som en reklamemarkering.

Kilde: Forbrugerombudsmanden.

Ifølge pressemeddelelsen havde influenten tagget virksomheders navne i opslagene og i nogle tilfælde henvist til virksomhederne ved brug af hashtags.

I nogle opslag stod desuden markeringen ”reklame”.

Ordet indgik dog blandt andre hashtags og tags eller var placeret til sidst i opslaget, oplyses det.

– Influenter har et stort ansvar over for deres følgere. Følgerne ser ofte op til influenterne og bliver derfor nemt påvirket af influenternes opslag, der kan fremstå som personlige anbefalinger. Derfor er det vigtigt, at følgere umiddelbart kan se, når der er en kommerciel hensigt med at vise tøj, smykker eller andet frem, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Hun fortsætter:

– Ifølge markedsføringsloven skal erhvervsdrivende tydeligt oplyse, når der er en kommerciel hensigt med et opslag på sociale medier. Det er ikke tydeligt, når en virksomhed er tagget i et opslag som markering, og derfor er influenten blevet politianmeldt.

Ifølge meddelelsen har Forbrugerombudsmanden vurderet, at influenten er erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand. Derfor har influenten et selvstændigt ansvar for at sikre, at det tydeligt fremgår, hvis et opslag indeholder kommercielle budskaber.