Torsdag aften blev landets bedste PR-arbejder hædret med PR-Tigere hos Dansk Erhverv på Børsen.

Bag prisen står Public Relations Branchen, der uddelte PR-Tigere til tre vindere.

Den første pris faldt i kategorien “Strategi”, hvor Frontpage vandt for en PR-indsats for den lille og relativt ukendte virksomhed IVYSIS.

Virksomheden manglede penge til en færdigudvikling af deres produkt (systemer til automatiseret kamerabaseret kvalitetskontrol) og til efterfølgende salg og markedsføring.

Derfor besluttede virksomheden sig for at forsøge at blive børsnoteret på den svenske vækstbørs First North, og for at det skulle lykkedes, skulle de tiltrække kapital fra private investorer.

Altså skulle IVISYS gå fra at være en ukendt virksomhed til at være en velkendt en af slagsen med en god vækstcase hos investorsegmentet før udløbet af tegningsperioden for nye aktier. Strategien lykkedes, og børsnoteringen blev en realitet med en overtegning af aktierne.

PR når det er bedst

Indsatsen beskrives af juryen som et klasseeksempel på en forretningskritisk kommunikationsudfordring, der løses optimalt, og der spares ikke på lovordene i motiveringen for vinderen.

– Frontpages PR indsats for IVYSIS er et best practice eksempel på, hvordan man kan flytte en lille virksomhed med et lavinteresse-produkt uden kapital til at blive en børsnoteret, anderkendt virksomhed med god omsætning. Med modige og ambitiøse mål fik de vendt en negativ situation til en positiv succeshistorie. Det er ikke bare godt tænkt, men også utrolig dygtigt udført, og det imponerede i den grad den samlede jury, lyder det.

Juryen lagde endvidere vægt på, at der var tale om en yderst velgennemtænkt og ambitiøs strategi med gode faseopdelinger og opnåelige mål, der gjorde den vilde idé med at blive børsnoteret realisérbar.

Desuden vurderede juryen, at Return on Investment (ROI) på casen var meget høj, og at værdiskabelsen derfor var optimal.

Gedigent arbejde

Aftenens anden vinder skulle findes i kategorien “Eksekvering”, og her løb Communiqué med sejren for PR eventen ”Sammen Mod Madspild”.

Arbejdet blev udført for forbrugerorganisationen Stop Spild Af Mad, der sammen med Miljøstyrelsen og Communiqué i oktober 2013 og oktober 2014 gennemførte Danmarks – og verdens – største event mod madspild på Rådhuspladsen i København.

Arrangementet havde begge år overskriften ”Sammen Mod Madspild”, og formålet var at skabe fokus på madspild som et samfundsproblem – og appellere til detailhandlen, relevante organisationer samt forbrugerne om sammen at reducere danskernes madspild.

De to events bød på et væld af koordinerede aktiviteter, såsom gratis bespisning af over 6.000 mennesker pr. år med overskudsfødevarer, taler fra fødevareministrene Karen Hækkerup og Dan Jørgensen, miljøminister Kirsten Brosbøl og andre prominente navne, deltagelse med stande fra bl.a. COOP og Hotel- og Restaurantskolen, REMA 1000 og Projekt Hjemløs.

Juryen gav vinderen følgende ord med på vejen:

– Gedigent velfungerende arbejde. Godt tænkt og rigtig godt eksekveret. Flot fokus på en af de få gode sager, der har en bred appel. Det er en effektiv folkeliggørelse af noget, der nemt kunne blive elitært. Og det er rigtig godt set.

En blodig affære

Den tredje pris gik til Holm Kommunikation i kategorien “Nytænkning” for ”#GivBlodForBloodborne”.

Kampagnen så dagens lys, da PlayStation Danmark i marts 2015 skulle lancere det nye PlayStation 4-spil, Bloodborne. De ønskede at fortælle et bredere publikum om spillet, men det er en stor udfordring at skabe bred omtale af et computerspil, da mange mennesker og medier i Danmark har den opfattelse, at computerpil kun er for nørder.

Bloodborne appellerer især til yngre mænd. Spillet er også – som titlen afslører – meget blodigt. Samtidig er det en kendsgerning, at der er stor mangel på mandlige bloddonorer i Danmark.

Der blev etableret et kampagnesamarbejde mellem PlayStation Danmark og blodbanken GivBlod under overskriften #GivBlodForBloodborne.

Samtidig blev der arrangeret et mobilt bloddonationsevent på IT-Universitetet i København og med forskelligt kreativt content blev unge mænd (og kvinder) opfordret til at møde op og donere blod eller registrere sig som bloddonerer. Som tak fik alle Bloodborne eller et andet PlayStation-spil.

Juryen var ikke i tvivl om, at dette event var det mest nytænkende, og den gav vinderen følgende ord med på vejen:

– Koblingen mellem at få flere til at give blod og samtidig skabe omtale af et computerspil, er både originalt, respektfuldt og modigt fundet på. Det er nytænkning, når det er allerbedst. Og kampagnen er ikke bare godt tænkt, men også godt eksekveret med rigtig god effekt.

GK vandt Plystiger

For første gang nogensinde blev også en “PR-Plystiger” uddelt af unge studerende fra foreningen UNGKOM.
De har ud fra kriterierne nytænkning/kreativitet, digital indsats og wow-effekt fundet deres vinder, som blev Geelmuyden Kiese for deres kampagne #ligefor.

UNGKOM gav vinderne følgende ord med på vejen:

– Vi synes, at GK har lavet en nytænkende og kreativ kampagne med humor og en skæv vinkel på noget, der for mange danskere er et lavinteresseområde – nemlig EU.

– Samtidig har der været nogle rigtig flotte resultater digitalt, og kampagnen har haft et stærkt digitalt ben. Sidst men ikke mindst har kampagnen wow-effekt – den er flot eksekveret på tværs af mange platforme med et konsistent udtryk, den er flabet og sjov, og så har den givet nogle flotte resultater, der sætter sit spor i regeringsgrundlaget og i et politisk udvalg.

PR kan gøre en forskel

De fire vindere er også gode eksempler på, at PR er et fag, som man har stor respekt for i erhvervslivet.

God PR kan gøre forskellen på succes og glemsel, og rigtig god PR kan ændre vores verdensbillede. Det håndværk har vi hyldet i dag, lyder det fra Jens Klarskov, adm. direktør i Dansk Erhverv og medlem af juryen for PR-Tigeren.

Jens Otto Kjær Hansen, rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der også er medlem af juryen, uddyber:

– Det er godt, at PR-branchen har en pris, der kan være med til at vise, hvad Public Relations rent faktisk er. Vi hører desværre ofte om dårlige eksempler, der netop viser undtagelsen og skjuler reglen. PR-Tigeren kan være med til at kaste velbegrundet lys over, hvad dygtige mennesker i Public Relations-branchen udretter, slutter han.